Iranian Agriculture News Agency

به جریان افتادن اخذ مجوز نشریه کانون صنایع غذایی، با چراغ سبز وزیر ارشاد/ جنتی: باید تحمل شنیدن حرف مخالف را در خود ایجاد کنیم

علی جنتی صبح امروز در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی‌، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، پس از شنیدن سخنان اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران، نقطه نظرات خود را با تأمل و حوصله مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست از بسیاری نکات صحبت کرد که در این میان شاید اظهارات او درباره تأثیر گروه‌های فشار بر وزارت ارشاد، فیلترینگ، ماهواره و پارازیت برای بیشتر حاضران جالب می‌نمود.

علی جنتی در بخشی از سخنرانی خود -هرچند نظرش ارتباط به موضوع روز واکنش‌های تند بابت سخنان رئیس جمهوری در همایش محیط زیست در امر لزوم مداخله نکردن در امور شخصی مردم را داشت- اما به‌نوعی می‌تواند ظرفیت کم برخی مدیران یا حتی فرهنگ عمومی ایرانیان در امر انتقادناپذیری را نیز به چالش کشیده باشد و قابل توجه برخی مدیران بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز که با روحیه انتقادپذیری سازگاری زیادی ندارند، باشد.

وی درباره ضرورت کاهش فشار در حوزه فرهنگ گفت: من کاملاً این موضوع را قبول دارم و از کمک‌های شما در این زمینه استقبال می‌کنم که قلمرو فرهنگ برای حرکت و خلاقیت به یک فضای باز نیاز دارد. من بارها گفته‌ام که فرهنگ را در محیط‌های بسته و گلخانه‌ای نمی‌توانیم رشد بدهیم. باید در محیط باز با تضارب آراء و تبادل اندیشه فرهنگ را رشد دهیم که تا اندازه‌ای این موضوع ایجاد شده، اما مطلوب نیست و ما هنوز تحمل شنیدن حرف مخالف و حرف متفاوت با سلیقه خود را نداریم. باید این تحمل را در خود ایجاد کنیم.

جنتی افزود: بر اساس تعلیمات قرآن، باید حرف خود را با منطق بزنیم. به‌طور نمونه رئیس جمهوری یک جمله می‌گویند و همین یک جمله را نمی‌توانند تحمل کنند. می‌گویند شما در انگلیس درس خوانده‌اید یا در قم؟ باید فضایی باشد که راحت حرف‌های‌مان را بزنیم تا کشور رشد کند. باید کاری کنیم که علاوه بر پیشینه پرافتخارمان بتوانیم به امروزمان هم افتخار کنیم و فضایی ایجاد شود که در کتاب‌ها و مطبوعات‌مان همه هرچیزی می‌خواهند بنویسید، تخریب هم نکنند. در سینما و حوزه‌های دیگر هم همین‌طور باید فضا را باز کرد.

*دیدگاه متفاوت وزیر ارشاد درباره ماهواره و پارازیت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت باز شدن فضا، به دورانی اشاره کرد که با دستگاه ویدیو و فکس هم مشکل داشتیم.

وی با اشاره به لزوم باز شدن فضا در حوزه فرهنگ‌ و سایر حوزه‌ها خاطرنشان کرد: در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هنوز نمی‌دانیم که وایبر و واتس آپ را باید فیلتر کنیم یا نه؟ زمانی با ویدیو هم مشکل داشتیم که حل شد. حتی زمانی سر فکس هم حرف داشتیم.

جنتی وقتی شگفتی بسیاری از حاضران را دید در توضیح بیشتر این محدودیت ادامه داد: وقتی استاندار خراسان بودم، آقای غرضی وزیر ارتباطات بودند. در آن زمان یک‌سری دستگاه فکس فرستاده بودند برای وزیران و استاندارها و نامه محرمانه هم همراهش بود که این فکس فقط در اتاق شما باشد و کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. ظاهراً ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم 20 سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: ما الآن چقدر از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنیم؟ شیعیان در نقاط مختلف دنیا هر کدام یک ماهواره اجاره کرده‌اند و همه حرف‌هایشان را می‌زنند. زمانی ما نمی‌توانستیم حتی یک کتاب را به عربستان بفرستیم. الآن می‌توانیم از طریق ماهواره و اینترنت حرف‌هایمان را منتقل کنیم. اما به جای استفاده از امکانات آنها را محدود می‌کنیم تا دیگران هم از آنها استفاده نکنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در حال حاضر آمریکایی‌ها مشغول نصب 14 ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از یک‌هزار کیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می‌توانید با موبایل‌هایتان شبکه‌های ماهواره‌یی را در کوچه و خیابان ببینید. ما به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می‌کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند. باید این ذهنیت اصلاح شود وگرنه با این فکر‌ها فرهنگ رشد نمی‌کند.

جنتی تأکید کرد: در مورد مجوز نشریاتِ تشکل‌های صنفی ما داریم خیلی راحت عمل می‌کنیم. در نخستین جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات که من هر هفته شخصاً در آن شرکت می‌کنم‌، شاهد بودم که از سال 87 تا امروز برخی از نشریات بودند که درخواست مجوز کرده بودند، اما هنوز مجوزشان صادر نشده بود. با کار فشرده‌ای که صورت گرفته، تا پایان سال 92 همه این نشریات تعیین تکلیف شدند و تعدادی نشریه منتظر مجوز داریم که بخش اصلی آنها درخواست‌های جدید است. بعضی از دستگاه‌ها می‌خواهند نشریات داخلی خود را منتشر کنند. ما در این زمینه به‌راحتی مجوز صادر می‌کنیم و هر کسی درخواست مجوز برای نشریات عمومی هم داشته باشد‌، به سرعت و به‌راحتی مجوز می‌گیرد. واگذاری کار اعطای مجوز انتشار نشریات داخلی به اتاق بازرگانی از لحاظ قانونی ممکن نیست، اما ما در این زمینه نهایت تسهیلات را ایجاد می‌کنیم.

گفتنی است، در پایان این نشست، کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران که به نمایندگی از این صنف و به همراه محسن لزومیان، دبیر انجمن کارخانه‌های نان در نشست حضور داشت، به نزد جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت تا پس از به گفته خودش 9 سال وقفه بدون موجه، موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای به جریان افتادن دوباره اخذ مجوز نشریه اختصاصی کانون با عنوان "صنعت، غذا و کشاورزی" بگیرد./

F-930318-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید