Iranian Agriculture News Agency

کاهش تولید پسته در کرمان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: متوسط عملکرد کشاورزان کرمانی در هر هکتار پسته در گذشته 1200 کیلو بوده که در حال حاضر به نصف این مقدار تقلیل پیدا کرده است.

مسعود محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، اظهار کرد: سرمازدگی، خشکسالی، پایین بودن کیفیت آب و کمیت آب هر ساله بخش زیادی از محصول پسته را از بین می‌برد.

وی با اشاره به وجود 296 هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان، خاطرنشان کرد: مقام اول را از لحاظ سطح زیر کشت و تولید به خود اختصاص داده‌ایم که بالاترین سطح زیر کشت پسته در استان کرمان مربوط به شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان و کرمان است.

محمودی یادآور شد: طی چند سال اخیر اقلیم استان کرمان تغییر کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه آبیاری تحت فشار بیش از 90 درصد راندمان دارد، خاطرنشان کرد: بهترین توصیه ما در مناطقی که شوری آب بالایی ندارند اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار است. تاکنون حدود 20 هزار هکتار از باغات پسته مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار شده‌اند.

وی بیان کرد: در بحث اصلاح و احیای درختان به ویژه درختان پسته درجه دو و سه، تسهیلات و اغتبارات خوبی یه کشاورزان پرداخت شده و هچنین در زمینه آب و خاک و لوله‌گذاری در معابر آبیاری، کارهای خوبی صورت گرفته است.

محمودی بیان کرد: در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، طرح‌هایی نظیر برگزاری کلاس‌های ترویجی، شبکه‌های پیش آگاهی حفظ نباتات برای مبارزه تلفیقی با آفات، باغبانی، آب و خاک انجام شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در پایانه‌های ضبط پسته که از طرحهای خوب مدیریت صنایع کشاورزی است، پسته را به روش بهداشتی فرآوری می‌کنند. اگر کشاورزان روش‌های علمی مانند آبیاری صحیح، تغذیه مناسب، کم کردن تراکم در هکتار و مبارزه با آفات و امراض را در باغ‌های خود به کار گیرند، هزینه‌های آنها کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید