Iranian Agriculture News Agency

عضو سابق هیئت‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های گوشتی:

تعرفه واردات گوشت گوساله برای امسال، دوبرابر شد

با افزایش هزینه‌های تولید، فرآورده‌های گوشتی در سال جاری افزایش 20 در صدی ناشی خواهند داشت.

عضو سابق هیئت‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های گوشتی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: افزایش تعرفه واردات گوشت قرمز در کنار افزایش هزینه‌های تولید شامل سوخت، حمل و نقل، دستمزدها و مواد اولیه تولید در قیمت تمام‌شده فرآورده‌های گوشتی تأثیرگذار بوده و با افزایش قیمت این محصولات می‌شود.

حسین اروئی افزود: فرآورده‌های گوشتی سهم بالایی در تأمین پروتئین مورد نیاز افراد ضعیف جامعه را بر عهده دارند و افزایش قیمت‌های ناگهانی تأثیر زیادی در کاهش مصرف و عدم دسترسی افراد دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس شرایط موجود، صنعت فرآورده‌هایی گوشتی برای جبران افزایش هزینه‌های خود مجبور به افزایش 20 درصدی قیمت محصولات هستند که این امر برای آنها امری ناخوشایند است.

اروئی با اشاره به اینکه 200 کارخانه فرآورده‌های گوشتی در کشور مشغول به کار هستند، ادامه داد: در صورت عدم واردات گوشت قرمز به دلیل بالا بودن تعرفه واردات، روزانه یک‌هزار گاو باید به کشتارگاه برده شود که این امر در افزایش قیمت گوشت مصرفی مردم نیز تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: سالانه 100 تا 150 هزار تن گوشت صنعتی از خارج کشور وارد می‌شود که این میزان 50 تا 60 درصد مصرف صنعت را تشکیل می‌دهد.

فعالیت صنایع گوشت، فقط با 30 درصد ظرفیت

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی اروئی یادآور شد: به‌دلیل مشکلات مالی و عدم کشش بازار، کارخانه‌های صنعت فرآورده‌های گوشتی با 20 تا 30 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

اروئی با اشاره به واردات گوشت مورد نیاز از برزیل و هند تأکید کرد: نرخ واردات هر کیلوگرم گوشت صنعتی برزیلی چهار یورو و گوشت هندی چهار دلار است.

گفتنی است، بر اساس جداول تعرفه‌های گمرکی منتشرشده از سوی سازمان توسعه تجارت، تعرفه واردات انواع گوشت و احشاء خوراکی نسبت به سال گذشته دو تا چهار برابر شده است.

بر این اساس، در حالی که تعرفه واردات گوشت گوساله در سال گذشته چهار درصد بوده، این رقم در سال جاری هشت درصد (دو برابر) شده است.

همچنین تعرفه واردات گوشت بااستخوان نظیر ران، راسته، سردست و سینه و همچنین ران به‌صورت بدون استخوان، راسته بدون استخوان، سردست و سینه بدون استخوان در حالی که در سال گذشته چهار درصد بود امسال تعرفه واردات آن دوبرابر شده است.

لازم به ذکر است، واردات گوشت منجمد حیوانات از نوع گاو نیز در سال جاری دو تا چهاربرابر شده است، به نحوی که تعرفه واردات گوشت گوساله ران بااستخوان، ران بدون استخوان، سردست و سینه بدون استخوان چهاربرابر شده و از عدد دو در سال گذشته به عدد هشت رسیده و این در حالی است که تعرفه واردات راسته بااستخوان، سردست و سینه بااستخوان و راسته بدون استخوان که در سال گذشته چهار بوده، امسال دوبرابر شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

F-930224-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید