Iranian Agriculture News Agency

بررسی جزئیات دستاوردها و چالش‌های پیش روی مکانیزاسیون با مدیر پرانرژی مرکز توسعه مکانیزاسیون

اعلام جزئیات دلایل تسریع روند سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی/ ما متولی توسعه مکانیزاسیون هستیم، نه توقف و تعلل آن!

* ایجاد خط اعتباری مکانیزاسیون در دولت تدبیر و امید، ماحصل نشستن دلسوزانه و متعهدانه دور یک میز بود

* چشم انتظار اجرایی شدن تفاهم‌نامه مرکز مکانیزاسیون با سازمان استاندارد هستیم!

*تاکنون چند بار دیده‌اید که در صدا و سیما تراکتور را نمایش دهند و برای کشاورزان برنده مسابقات در قالب برنامه‌های پیامکی و... جایزه بگذارند!؟

* کمک‌های فنی و اعتباری تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در آخرین سال قبل از دولت تدبیر و امید، صفر ریال بود

* باید سهم صنعت ماشین‌آلات کشاورزی در منشور صنعتی کشور به خوبی روشن شود


با انرژی و تسلط فنی و گفتاری کم‌سابقه‌ای در نزد مدیران جهادکشاورزی اظهارنظر می‌کند و شاید به جرأت بتوان ادعا کرد جزء معدود مدیران دارای نفوذ کلام در مجموعه ستاد مرکزی وزارت جهادکشاورزی است که ماحصل آن نیز طی قریب به 9 ماه ریاست مرکز توسعه مکانیزاسیون، فراهم کردن زمینه ایجاد خط اعتباری 750 میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون در سال نخست تحرک‌بخشی به تولید تراکتورها و ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزان است.

کامبیز عباسی به‌رغم اینکه قریب به دو هفته می‌شود که پا به 43 سالگی گذاشته است، اما شاید به واسطه خاصیت تحصیل در مدارس تیزهوشان کرمانشاه و اخذ دکترای مکانیزاسیون کشاورزی از دانشگاه تهران و تجربه 20 سال تحصیل و مطالعه و دوره آموزشی دوهزار ساعته در کنار گذراندن دوره حفاظتی کشاورزی پیشرفته در "سیمیت" هندوستان و بازدید از مراکز تحقیقاتی بین‌المللی معتبر مثل ایکاردا و... دیگر مدیر مجربی شده است. مدیری که روزانه با احتساب مسافت 110 کیلومتری (رفت و برگشت)، کرج - تهران را طی ارض می‌کند تا با رفاقت و همیاری ملی اعضای ستاد مرکز توسعه مکانیزاسیون و حتی دوستان خارج از این مرکز، برای مکانیزاسیون کشاورزی اتفاق‌های بزرگی را رقم بزند.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) اگرچه بارها در گفتگوی تلفنی با عباسی با روی گشاده وی در پاسخگویی مواجه بوده است، اما این‌بار برای گفتگویی تفصیلی و حضور در دفتر این مرکز در کرج حضور یافت که برای مختصر شدن حجم مصاحبه، پرسش‌ها از متن حذف شده است.

لازم به ذکر است، این مصاحبه حضوری در واپسین روزهای هفته پایانی سال 1392 خورشیدی و با هماهنگی حسین پرنده، مسئول روابط عمومی مرکز توسعه مکانیزاسیون صورت گرفت که به‌دلیل تداخل با تعطیلات نوروزی انتشار آن را به امروز موکول کردیم.

گفتگو: علیرضا صفاخو



******

مدیر دفتر مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی، در بخش آغازین گفتگو پس از ارائه مقدمه‌ای از اهمیت خطیر توسعه مکانیزاسیون به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای توسعه کشاورزی صنعتی در کشور، با تأکید بر این که مکانیزاسیون، عوامل بهره‌وری، تولید انبوه و اقتصادی محصول را باعث می‌شود، گفت: از آنجا که در کنار کاهش ضایعات، ارتقاء کمی و کیفی نیز با برداشت سم‌پاشی به‌موقع صورت می‌گیرد، هم کیفیت محصول و هم کمیت محصول افزایش پیدا می‌کند.

عباسی با بیان اینکه وقتی از اوایل دولت تدبیر و امید این مسئولیت را به عهده گرفته است با همکاری همکارانش رویکردهای جدید و نوینی در مکانیزاسیون ترسیم شده است، یکی از رویکردها را توسعه مکانیزاسیون مبتنی بر روش‌های پایدار عنوان کرد و افزود: دنبال روش‌هایی هستیم که خاک رو کمتر به هم بزنیم و در مورد تکنیک‌های سم‌پاشی نیز از سم‌پاش‌هایی استفاده شود که پاشش یکنواخت بدهند و در مبارزه اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه دیدگاه ما در حوزه مکانیزاسیون مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی متکی بر تولید داخلی است، خاطرنشان کرد: البته منکر واردات نیستیم، اما از وارداتی که متناسب با نیاز و عدم امکان تولید آن ماشین در داخل باشد، حمایت می‌کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه اگر این صنعت نتواند به بخش کشاورزی پاسخگو باشد، باید به دنبال پروراندن این صنعت شد، ادامه داد: حوزه صنعت کشور باید به صنعت ماشین‌های کشاورزی به‌عنوان صنعتی که منجر به امنیت غذایی کشور می‌شود، توجه کند؛ به‌طور مثال در صنایع خودروسازی انواع ماشین‌ها در کشور وجود دارد، و انواع حمایت‌ها شامل کمک به شکل‌گیری زیرساخت‌ها تهیه شد، اما در زیرساخت‌های کشاورزی تاکنون چند بار دیده‌اید که در صدا و سیما تراکتور را نمایش دهند و برای کشاورزان برنده مسابقات در قالب برنامه‌های پیامکی و... جایزه بگذارند!؟ یا تاکنون چند برنامه تلویزیونی برای اعلام افتتاح کارخانه‌های تراکتورسازی در ایران و دنیا و ارتقای مدل‌های آنها و نقش در توسعه تولید منتشر شده است!؟ یا تاکنون چند کارخانه کمباین‌سازی در کشور با حضور وزیر صنعت افتتاح شده است!؟

وی با اظهار خشنودی از این که با تغییر و تحولاتی که در دولت تدبیر و امید به‌وجود آمده، قطعاً باید به صنعت ماشین‌آلات کشاورزی توجه شود، تصریح کرد: باید تدبیری اتخاذ شود که در منشور صنعتی سهم این صنعت تفکیک شود تا در دل صنایع دیگر از چشم‌ها پنهان نماند.

مدیر دفتر مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه خدمات پس از فروش صنعت ماشین‌های کشاورزی تولید داخل در دسترس‌تر است و تحریم‌های اعمال شده بر آن کمتر تأثیر دارد، یادآور شد: این در حالی است که سیاست کلان نظام نیز حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تولید داخلی است، اگرچه واردکنندگان نیز نباید از ما مأیوس شوند و 95 درصد نیازهای داخلی ما به ادوات کشاورزی در داخل قابل حصول است و سهم پنج درصدی واردات نیز رقم ناچیزی برای ادامه خدمت آنها به بازار کشاورزی نیست.

عباسی با بیان اینکه در آن دسته از حوزه‌های که ماشین‌ها دارای تکنولوژی‌های پیچیده و پیشرفته است و بخش صنعت ایران نتوانسته کاری کند یا به لحاظ تیراژ، تولید آنها به حدی نرسیده که صنعت داخلی سرمایه‌گذاری کند، واردات ادامه می‌یابد، تأکید کرد: به‌طور نمونه در کشور در حوزه ماشین‌آلات زراعت برنج، نشاءکار برنج، کمباین برنج، تراکتور ویژه برنج تولید نمی‌شود یا در حوزه ماشین‌آلات باغبانی مانند شیکرها و ماشین‌آلات سبزی و صیفی، ماشین برداشت پنبه، چغندرقند و... نیاز به واردات هست.

وی با بیان اینکه در حوزه نیرو محرکه هم توان تولید تراکتور سنگین در ایران هنوز به وجود نیامده است و برخلاف حوزه تراکتور متوسط که تولیدکننده هستیم، توان تراکتور نیمه‌سنگین متناسب با تقاضا نیست، اظهار داشت: کمااینکه در حوزه کمباین برداشت غلات هم توان تولید کمباین‌های سنگین در کشور نیست و با توجه به افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و بالا رفتن عملکردها در برخی مزارع، نیازمند ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدیدی احساس می‌شود.

عباسی در مورد خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون با اعلام این که پیرو این اقدام مهم وزارت جهادکشاورزی، تقاضا به مراتب فراتر از پتانسیل‌های بخش صنعت شده است، گفت: این در حالی است که امروز برخلاف باور اولیه مخالفان، یکی از معضلات این است که با خط اعتباری ایجاد شده در دولت تدبیر و امید، تقاضایی ایجاد شده که پیرو اطلاع‌رسانی کامل و همه‌جانبه صورت گرفته از سوی شما رسانه‌ای‌ها، امروز صنعت باید خودش را برای روند افزایشی تقاضا آماده کند و زیرساخت‌های صنعت ماشین‌آلات کشاورزی در پاسخگویی به نیازها را برنامه‌ریزی کند.

وی همچنین افزود: خوشبختانه بعد از حضور حجتی در وزارت جهادکشاورزی و باور جلوتر از تصور ما در نزد ایشان نسبت به اهمیت مکانیزاسیون، این ابزار تکنولوژیک به‌عنوان یکی از برنامه‌های زیرساختی و زیربنایی برای ارتقاء بهره‌وری در کشورمان مطرح شده است.

مدیر دفتر مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کارگروه مکانیزاسیون کشاورزی یا ستاد مکانیزاسیون کشاورزی در همین جهت با تأکید وزیر جهادکشاورزی تشکیل شد و مسئولیت دبیری آن به عهده مرکز توسعه مکانیزاسیون گذاشته شد، خاطرنشان کرد: تمامی بخش‌های ذی‌ربط اعم از کارخانه‌های تولیدکننده، انجمن‌های مرتبط، حتی کشاورزان پیشرو در عرصه مکانیزاسیون و مدیران ستادی، مدیران استانی، یک مجموعه کامل را تشکیل داده‌اند تا مسائل مکانیزاسیون برنامه‌ریزی، رصد و پیگیری شود.

عباسی تأکید وزیر جهادکشاورزی در این ستاد را بر دو اصل حساسیت و پیگیری و همچنین عدم توقف پشت موانع سخت و عملیاتی کردن تولید ماشین‌های کشاورزی را یادآور شد و ادامه داد: در واقع خط اعتباری مکانیزاسیون در همین راستا پس از تشکیل ستاد مکانیزاسیون در دولت تدبیر و امید با تأکید وزیر جهادکشاورزی ایجاد شد که به قول ایشان، "ماحصل نشستن دلسوزانه و متعهدانه دور یک میز در قالب ستاد مکانیزاسیون" و ماحصل تفکر، تدبیر، برنامه‌ریزی و حساسیت و پیگیری اعضای ستاد بود.

وی با یادآوری این که خط اعتباری ایجاد شده برای مکانیزاسیون در مورخ 30 مهرماه 92 در بخش کشاورزی در قالب یک خط مستقل اعتباری منحصر به فرد بود، تصریح کرد: این خط اعتباری بدون توجه به منابع و مصارف -یعنی خارج از محل منابع و مصارف با مبلغ هفت‌هزار و 500 میلیارد ریال با نرخ بهره 15 درصد، (آورده شخصی 20 درصد و 80 درصد تسهیلات) برای خرید انواع ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی راه‌اندازی شد.

تقدیر از همکاری مدیران ارشد بانک کشاورزی

مدیر دفتر مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی همکاری و تعامل بانک کشاورزی به‌ویژه شخص طالبی، مدیرعامل بانک کشاورزی و میرزایی، مسئول اعتبارات بانک کشاورزی را قابل تقدیر دانست و در مورد جزییات بیشتری از پیشنهاد یادشده در آن زمان یادآور شد: برآورد این بوده که نیاز ما سالانه 21 هزار میلیارد ریال اعتبار است، اما بانک کشاورزی با یک‌سوم این مبلغ در گام اول موافقت کرد، اما از آنجا که 750 هزار میلیارد ریال فقط یک‌سوم نیازهای ما را پوشش می‌داد و خیلی از دوستان فکر می‌کردند که به دلیل عادت کشاورزان ما به یارانه، وام با بهره 15 درصدی مورد اقبال واقع نشود؛ اما ما قول دادیم تا به‌رغم نبود اقبال در ماه‌های نخست با اعتماد و پیگیری تخصصی امور از سوی همکاران مرکز توسعه مکانیزاسیون، نقطه عطف یادشده در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی اتفاق افتاد و ظرف 50 تا 60 روز اصلاح دستورالعمل‌های فنی، تخصصی و تسهیلاتی انجام شد و خط مطابق با برنامه‌ها و اولویت‌های بخش کشاورزی بعد از این اصلاحات بروز کرد.

تحقق حماسه اقتصادی در مکانیزاسیون

عباسی با اعلام آخرین آمار مبنی بر این که مبلغ 303 هزار و 835 میلیارد ریال معادل 383 میلیارد تومان نزدیک به 400 میلیارد تومان از این خط ظرف 60 روز یعنی ظرف دو ماه و نیم تا سه ماه عملیاتی شدن کار (51.1 درصد) جذب شد، تأکید کرد: این امر در نوع خودش یک حماسه اقتصادی در بخش کشاورزی به‌وجود آورده و به‌عنوان مرکز توسعه مکانیزاسیون و در رأس آن شخص وزیر و معاون تولیدات گیاهی می‌توانند مدعی بشوند که حماسه اقتصادی را در این حوزه به‌وجود آورده‌اند کما این که با ایجاد تقاضا در این خط، بیش از یک‌هزار و 100 میلیارد تومان ایجاد تقاضا شده یعنی یک‌هزار و 100 میلیارد تومان (147 درصد بیش از خط تقاضا) در بانک عامل سپرده‌گذاری شده است.

وی اظهار داشت: البته در ادامه این همکاری‌ها فتاح‌الجنان، مدیرکل امور استان‌ها، شریعتمدار، مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی و توکلی و کشاورز، معاونان تولیدات گیاهی قبلی و فعلی به‌صورت هفتگی در جلسات حضور می‌یافتند و رهنمود ارائه می کردند تا دفتر توسعه مکانیزاسیون پیگیر قضیه باشد.

تزریق انگیزه نوسازی برای حذف ماشین‌های فرسوده

عباسی با بیان اینکه در حوزه برداشت غلات کشور و نیرومحرکه حدود 50 تا 60 درصد از تراکتورها و کمباین‌ها ناشی از عدم تزریق مناسب ماشین به بخش فرسوده است، گفت: حدود 12 هزار و 500 دستگاه کمباین در کشور و حدود 380 هزار دستگاه تراکتور وجود دارد که نیمی از این تراکتورها عمر بالای 13 سال دارند و فرسوده هستند که خوشبختانه امیدواریم با این خط اعتباری، وضعیت تأمین ماشین به اندازه ای مناسب شود که ناخودآگاه ماشین‌های فرسوده کنونی از عرصه تولید خارج شوند.

ارتقای تقاضا از جمع‌آوری کف کارخانه‌ها تا عقد تفاهم‌نامه‌های مشارکتی مدت‌دار

مدیر دفتر مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در حوزه کمباین غلات چند هدف‌گذاری در بخش شد که همه محقق شد، افزود: یکی از این هدف‌گذاری‌ها این بود که تا 15 اسفندماه سال 1392 خورشیدی، نیمی از خط اعتباری جذب شود که عیناً با یکی دو درصد بالاتر این جذب اتفاق افتاد تا بخش صنعت به‌ویژه تراکتورسازی و کمباین‌سازی‌های کشور که توان پاسخ به نیازهای بخش کشاورزی را نداشتند، نه‌تنها کف کارخانه‌های آنها جذب شد، بلکه تحویل مدت‌دار هم در قالب قراردادهای مشارکت (یعنی بخشی از آورده شخصی واریز می‌شود) در دستور کار اضافه شد.

به گفته وی، برنامه‌ریزی امور به نحوی بوده که در حوزه تراکتورهای متوسط و نیمه‌سنگین و کمباین برداشت غلات که بیشترین تقاضا را در کشور داشته است، با کارخانه‌ها که توان تأمین فوری آنها را نداشتند توافق شد پس از چهار تا شش ماه ماشین‌ها را تحویل کشاورز بدهند؛ به این ترتیب که کشاورز فقط 20 درصد آورده شخصی و بانک 50 درصد (مجموع 70 درصد) را به حساب کارخانه می‌ریزد و در این مدت هم سود به آن تعلق می‌گیرد، تا هنگام تحویل آن 30 درصد مابقی نیز واریز و ماشین به کشاورز تحویل داده شود.

تحویل فوری ماشین‌ها به کشاورزان،در دستور کار آینده

عباسی خاطرنشان کرد: البته در عین حال توقع اصلی و آتی ما این است که بخش صنعت کشور با آماده کردن زیرساخت‌ها و توسعه تقاضاهای وسیع، از روش تحویل مدت‌دار به مرحله تحویل فوری برسد که به‌نظر می‌رسد چون این ها بنگاه‌های اقتصادی هستند، باید زیرساخت‌های خودشان را آماده می‌کردند که بتواننند پاسخ بدهند.

وی با اشاره به این که در حوزه تراکتور نیمه‌سنگین احساس می‌شود و به‌رغم وجود تقاضاهای مکرر استان‌ها، کارخانه‌ها توان تحویل به تعداد تقاضا را ندارند، ادامه داد: تا پیش از پایان سال گذشته (1392) بیش از پنج‌هزار و 300 تقاضا در حوزه تراکتور نیمه‌سنگین در کشور ایجاد شده که کارخانه تراکتورسازی ایران تعهد دوهزار و 500 دستگاه را داده است. اما امیدواریم در سال جاری (1393) با افزایش این تعهدات بخش صنعت بتواند خودش را با این تقاضا هماهنگ و همسو کند.

ثبت 18 هزار تقاضا در حوزه سایر ماشین‌ها و ادوات

عباسی با بیان اینکه تأمین دنباله‌بندها به‌ویژه بذرکارها و سم‌پاش‌ها که مصارف بذر، سم و کود کشور را مدیریت می‌کنند، نیز مدنظر بوده و جذب مناسبی در حوزه ادوات شده است، تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعات موجود، بیش از 18 هزار تقاضا در حوزه سایر ماشین‌ها و ادوات ثبت شده که منجر به جذب چهارهزار و 577 دستگاه شده است.

وی با بیان اینکه این خط اعتباری یک زیرساخت اساسی بود که شاید چندین دهه است بخش کشاورزی منتظر همچین ردیف مشخص و کارآمدی بود، یادآور شد: کمک‌های فنی و اعتباری تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی قبل از دولت تدبیر و امید، صفر ریال بود و اگر اسناد ارزیابی شود، در دولت قبل، کمک‌های فنی و اعتباری مکانیزاسیون صفر بوده و هیچ اعتباری به این حوزه به‌صورت مشخص تحت عنوان مکانیزاسیون، تخصیص پیدا نکرده بود تا مکانیزاسیون به‌عنوان مؤلفه اثرگذاری در تولید مورد توجه قرار گیرد!

درج تمام اطلاعات ماشین‌ها در پرتال مرکز توسعه مکانیزاسیون به‌صورت شفاف

مدیر دفتر مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی در ادامه با بیان اینکه در حوزه استانداردسازی ماشین‌های کشاورزی و ارتقاء کیفیت ماشین‌های کشاورزی نیز رویکردهای جدیدی در این حوزه ایجاد شده است، تأکید کرد: برای اینکه وضعیت جذب به لحاظ کیفی ارتقاء یابد، سایت و پورتال الکترونیکی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به‌صورت پویا راه‌اندازی شد و اطلاعات و شرایط تمامی ماشین‌هایی که مشمول دریافت تسهیلات هستند، به‌صورت شفاف بر روی این سایت قرار گرفته است.

عباسی با بیان اینکه این ماشین‌ها تأییدیه‌های لازم را از حوزه مرکز مکانیزاسیون دارند، اظهار داشت: البته در این حوزه‌ها دست‌ها باز گذاشته شده تا در سایه رقابت، قدرت و اختیار انتخاب به کشاورز داده شود و در واقع وزارتخانه نه ماشین می‌خرد، نه می‌فروشد و نه توصیه می‌کند.

وی با بیان اینکه رویکردها در حوزه استانداردسازی اعم از استاندارد، آزمون و ارزیابی ماشین‌های کشاورزی توسعه‌ای ‌است، گفت: بعد از این تغییر و تحولات، نخستین تراکتورهای سنگین در کشور در محل مرکز آزمون با توان کارشناسی و حداقل امکانات تست و آزمون شد و سوله‌های آزمون مجدداً با جدیت کامل راه‌اندازی شده است.

استفاده از مجامع علمی و دانشگاهی در آزمون ماشین‌ها و تجهیزات آبیاری، برای نخستین‌بار

عباسی با بیان اینکه در این وادی راه اندازی تجهیزات آزمون دوباره با سرعت پیگیری می‌شود، افزود: در این زمینه دو کار انجام شده است؛ یکی استفاده از مجامع علمی، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و واحدهای همکار در زمینه آزمون ماشین‌های کشاورزی مانند راه‌اندازی آزمون ماشین‌ها و تجهیزات آبیاری به کمک جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین‌بار و پس از سه دهه انتظار بود که اشتغال جدیدی برای دانش‌آموختگان در حوزه دانشگاه صنعتی شریف هم شد. دیگری هم آزمون ماشین‌های آبیاری و تجهیزات آبیاری که از اولویت‌های بخش کشاورزی است و بخش عمده‌ای از وظایف کیفیت و آزمون آنها در حوزه مرکز توسعه مکانیزاسیون صورت می‌گیرد از طریق دانشگاه صنعتی شریف و در قالب یک تفاهم‌نامه مشترک به انجام رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه آزمون 20 واحد همکار آزمون شامل قطب‌های دانشگاهی، تخصصی، مجامع علمی و شرکت‌های فنی و تخصصی عملیات آزمون را با نظارت و همکاری ما انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: در حوزه لوازم و تجهیزات آبیاری هم 15 شرکت، دانشگاه و واحد همکاری دارند که با مشارکت و نظارت ما عملیات آزمون رو می‌دهند.

عباسی با بیان اینکه حق انتخاب برای آزمون نیز به خود متقاضی داده شده است، ادامه داد: شفاف‌سازی یکی از اصول کار بوده که فهرست این شرکت‌ها بر روی سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون درج شده و فهرستی که درج شده به‌صورت کامل و شفاف است و متقاضیان از بین این‌ها انتخاب می‌کنند کدام شرکت ماشین متقاضی آنها را تست و آزمون کند.

چشم‌انتظار اجرایی شدن تفاهم‌نامه مرکز مکانیزاسیون با سازمان استاندارد!

مدیر دفتر مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه مرکز توسعه مکانیزاسیون دستش را به سمت تمام کسانی که فکر می‌کنند کمک حال مکانیزاسیون کشاورزی هستند، دراز می‌کند؛ از همکاران سازمان استاندارد خواست تا با توجه به سابقه 50 ساله و توان مرکز و گروه آزمون ما و انجام عملیات آزمون؛ هرچه زودتر حمایت‌های لازم را از این مرکز به عمل بیاورد تا پیرو تفاهم‌نامه فی‌مابین که به تأیید آنها نیز رسیده، عملیاتی شود.

عباسی با تأکید بر این که ما متولی توسعه مکانیزاسیون هستیم، نه توقف و تعلل مکانیزاسیون؛ سیاست جهادکشاورزی را در این مقطع حساس، اعمال و اجرای سیاست‌های منجر به توسعه سرمایه‌گذاری در بخش عنوان و تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که در صنعت ماشین‌آلات کشاورزی، کسانی که سرمایه‌گذاری کردند و در حال خدمت به جامعه کشاورزی هستند، شاید اگر این سرمایه را در جاهای دیگری مثلاً در ساختمان یا سایر بازارهای موجود مصرف می‌کردند، می‌توانستند درآمد بیشتری داشته باشند.

مذاکره برای حفظ شان کشاورزان در تأمین سوخت مورد نیاز از مراجع رسمی و صدور کارت سوخت

وی در مورد دغدغه تأمین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی نیز به خبرنگار ایانا یادآور شد: در مورد حوزه کارهای زیرساختی مکانیزاسیون کشاورزی، حوزه تأمین سوخت مکانیزاسیون کشاورزی از حوزه‌های مشکل‌دار ماست و نیازهای سوختی متناسب با ماشین‌های موجود ما و نیازهای عملیاتی ما نیست تا آنجا که طی سنوات گذشته، سهمیه سوختی به بخش کشاورزی تخصیص داده می‌شد، اما این سوخت به هیچ عنوان کفاف نیازهای ماشین‌های کشاورزی کشور را نمی‌دهد و به این دلیل متقاضیان وابسته بودن به تأمین سوخت، آن را از سایر منابع مثل خودروهای سنگین تهیه کرده‌اند.

عباسی با اعلام این که طی سه تا چهار ماه گذشته، دستورالعمل‌های سوخت با همکاری شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی اصلاح شده و تا حدودی به سمت رفع نیازهای بخش رسانده شده است، تأکید کرد: این در حالی است که قبلاً به حوزه ماشین‌های کشاورزی بخش کشاورزی حدود 1.7 تا دو میلیارد لیتر گازوئیل در سال داده می‌شد که این دو میلیارد لیتر کفاف ماشین‌های کشاورزی بخش را نمی‌دهد.

وی پیشنهاد کرد تا شرکت پالایش های نفتی برای همه کارت سوخت صادر کند و بخشی از آن شامل سوخت عادی باشد و بخش دیگر به سوخت یارانه ای اختصاص یابد.

چالش کمبود جایگاه‌های سوخت بخش کشاورزی به لحاظ تعداد و پراکنش

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با اعلام اینکه پیشنهاد شده تا در قالب تفاهم‌نامه مشترک با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و بر اساس برآوردها حداقل 3.2 میلیارد لیتر سوخت مورد نیاز جهت انجام به‌موقع عملیات کشاورزی تأمین شود، اظهار داشت: در این جهت باید به‌گونه‌ای عمل کرد که شأن کشاورز ما در جست‌وجوی سوخت از طریق خودروهای سنگین جاده‌ها زیر سؤال نرود، کما این که در حوزه سوخت ماشین‌های کشاورزی، جایگاه‌های سوخت کشاورزی در کشور کم است و جایگاه‌های سوخت بخش کشاورزی، به لحاظ تعداد، پراکنش و قطب‌های تولید و اولویت‌های تولیدی، خوب بنا نشده است.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگار ایانا مبنی بر مشکلات تأمین سوخت که کاربران این خبرگزاری بارها از طریق پیام به خبرگزاری اعلام کرده‌اند، گفت: چالش این تفاهم‌نامه در اینجاست که بخش فرآورده‌های نفتی، میزان توزیع پارسال را برای توزیع سهمیه جدید در نظر می‌گیرد، در صورتی که تراکتورهای تازه هم در بخش کشاورزی توزیع شده است.

رویکرد جدید با احیای ستاد برداشت غلات کشور

وی در ادامه مصاحبه مفصلش با ایانا پیرو فعالیت‌های گسترده حوزه مکانیزاسیون در دوره جدید وزارت جهادکشاورزی، یکی از عملیات بزرگ این مرکز را برداشت غلات کشور عنوان کرد که خوشبختانه با رویکرد جدید و متمرکز و با برنامه‌ پیرو احیای ستاد برداشت غلات کشور به‌صورت منسجم با مسئولیت مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی آغاز شده است.

عباسی با یادآوری آغاز فصل برداشت از مناطق گرمسیر کشور افزود: برای مدیریت عملیات برداشت، این ستاد در تاریخ 12 اسفندماه تشکیل شد و برای نخستین‌بار مصوبات این ستاد برای مدیریت عملیات برداشت، مدیریت ضایعات، هزینه‌های مصوب عملیات برداشت، مدیریت حمل و نقل کمباین‌ها، معاینه فنی کمباین‌های مذکور و دستورالعمل‌های لازم برای معاینه فنی به موقع به سراسر کشور آماده و ابلاغ شد که امیدواریم برای عملیات سال زراعی جاری با رعایت مفاد این مصوبات، برداشت به‌موقع و مدیریت جابه‌جایی کمباین‌ها به این استان‌ها به نحو مناسبی صورت بگیرد.

وی راه‌اندازی ستاد برداشت مکانیزه برنج کشور برای نخستین‌بار در کشور، تعیین تعرفه هزینه‌های آزمون ماشین‌های کشاورزی، تجهیزات و اتصالات آبیاری برای نخستین‌بار در کشور، انجام آزمون تراکتور سنگین برای نخستین‌بار در کشور را از سایر اقدام‌های جدی این مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه کمباین پنبه یک کمباین پنبه معرفی شد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد یا در حوزه ماشین‌های نوین دنبال تکنیک‌های سم‌پاشی نوین هستیم که کاهش مصرف سم به‌صورت جدی اعمال شود.

پیگیری کشت نشاء برای محصولات پر مصرف در آب

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با بیان اینکه یکسری کمک بلاعوض نیز برای تحریک تقاضا میان استان‌ها توزیع شد که برای کمباین چغندرقند، کمباین پنبه، ماشین‌آلات برداشت باغبانی، ماشین‌آلات کاشت نشاء سبزی و صیفی استفاده شود، تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم که بعضی از محصولات پرمصرف در آب مثل ذرت، چغندرقند و پنبه به‌صورت نشاء کشت شود./

عکس ها: محمد یوسفی

A-930119-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید