Iranian Agriculture News Agency

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج:

سلامت برنج‌های ایرانی اعلام شد

وزارت بهداشت پس از بررسی‌های انجام‌شده، سلامت برنج‌های ایرانی را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) که به‌عنوان نماینده در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران شرکت کرده است، از رفع اتهام برنج های ایرانی به بهانه آلودگی خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی برگزار شد، آلودگی نسبت داده شده به برنج فریدون‌کنار و آستانه اشرفیه تکذیب شد.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: نمونه‌هایی که وزارت بهداشت از خرده‌فروشی‌ها به نام برنج ایرانی برایی تعیین میزان آلودگی گرفته بود، پس از بررسی نشان داد که عرضه‌کنندگان این نوع برنج‌ها با اختلاط برنج‌های ایرانی با انواع دیگر و در کیسه برنج‌های ایران باعث شده بودند که اذهان عمومی متشنج شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام عجولانه باعث شد که برنج ایرانی بدون هیچ دلیل مورد اتهام قرار گیرد.

خانکشی‌پور ادامه داد: وزارت بهداشت باید از مؤسسه تحقیقات برنج کشور و یا ثبت و گواهی اصلاح و تهیه بذر و نهال استعلام و سپس اعلام می‌کرد که برنج‌های ایرانی آلوده است.

سموم بر پایه آرسنیک یک قرن است که در کشور ممنوع است

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج تصریح کرد: طی دو جلسه پی‌درپی در اتاق بازرگانی اعلام رسمی شد که برنج ایرانی سالم است و مشکلی ندارد و هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی‌های آن به سم‌های آرسنیک وجود ندارد.

وی یادآور شد: استفاده از کود و سم بر پایه آرسنیک بیش از یک قرن است که در کشور ممنوع شده است. بنابراین نمی‌توان گفت که مزارع ایرانی آلوده به آرسنیک است.

خانکشی‌پور تأکید کرد: برنج‌های خارجی که عموماً از هند و پاکستان وارد می‌شوند، باید مورد تجدید نظر بیشتر قرار گیرد؛ چرا که پس از بررسی‌ها و پایش‌های دوره‌ای مشخص شد که حتی شالیزارهای ایرانی که با آلوده‌ترین آب‌ها آبیاری می‌شدند نیز به این سموم آلوده نبودند.

شناسنامه‌دار کردن برنج، حرکت مثبتی است

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج اظهار داشت: در جلسه اتاق بازرگانی پیشنهاد شد که برای برنج‌های ایرانی شناسنامه صادر شود.

وی همچنین گفت: شناسنامه‌دار شدن تمامی محصولات کشاورزی، امنیت برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند و بدین‌ترتیب می‌توان تفاوت بین انواع فله‌ای و شناسنامه‌دار قائل شد.

خانکشی‌پور در ادامه افزود: برنج‌های ایرانی برای شناسنامه‌دار شدن نیازمند مکانیزم هستند که در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد، کانون هماهنگی صنعت و دانش برنج، آماده همکاری است.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد این کانون، برنج‌های ایرانی و حتی وارداتی باید شناسنامه‌دار شوند.

خانکشی‌پور تصریح کرد: از آنجا که دوره انبارداری برنج باید به‌صورت فله‌ای انجام شود و امکان کیسه کردن برنج از مزرعه و نگهداری در انبار وجود ندارد، می‌توان مکانیزمی تعریف کرد که در هنگام ورود به بازار شناسنامه برای برنج‌های ایرانی صادر شود./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921024-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید