Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

افزایش درخواست تأسیس بانک نشاء در فارس

62 واحد بانک نشاء، عملیات تولید و پشتیبانی نشاء را به عهده دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه در سال زراعی 92-91 بیش از 48 هزار هکتار برنج در 13 شهرستان استان کشت شد، گفت: کشت نشائی (سنتی) برنج در مساحت 38 هزار و 885 هکتار و کشت مکانیزه برنج در مساحت 9 هزار و 803 هکتار انجام شده است.

به گفته محمد طلعتی، رویکرد روزافزون برنجکاران استان به کشت مکانیزه برنج در دو سال گذشته باعث شد که کشت مکانیزه در سال‌های 91 و 92 به ترتیب 312 و 226 درصد رشد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های کشت مکانیزه شامل بانک‌های تولید نشاء و ادوات کشت در این سال‌ها باعث شد که 62 واحد بانک نشاء، عملیات تولید و پشتیبانی نشاء را به عهده داشته باشند، افزود: کلیه این واحدها با دریافت تسهیلات و کارآفرینی اقدام به تولید سینی‌های نشائی برنج کرده و درخواست برای تأسیس این‌گونه واحدها در حال افزایش است.

طلعتی با اشاره به اینکه در حال حاضر 283 دستگاه نشاءکار و 232 دستگاه کمباین مخصوص برنج در استان موجود است، خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد شلتوک در استان پنج هزار و 269 کیلوگرم در هکتار بوده و پیش‌بینی می‌شود بیش از 255 هزار تن شلتوک در استان تولید شود که از این مقدار بیش از 160 هزار تن برنج و به‌ویژه ارقام محلی تولید می‌شود.

به گفته وی، از اقدامات به‌عمل‌آمده در طرح جایگزینی بذور محلی و رایج با بذور پرمحصول، اجرای طرح سازگاری ارقام و لاین‌های کراس دم‌سیاه، حسن سرایی و لاین چهار (تولیدشده به‌وسیله مرکز تحقیقات کشاورزی فارس) و ارقام موتانت تابش و پویا (تولیدشده به‌وسیله پژوهشکده تحقیقات کشاورزی سازمان انرژی اتمی) در شهرستان‌های مختلف بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه با هدف حفاظت از منابع آبی و کاهش میزان آب مصرفی در تولید برنج به میزان 30 تا 50 درصد، از طرح‌های آبیاری قطره‌ای و تناوبی در شالیزارهای استان استفاده می‌شود، ادامه داد: کشت با جوانه‌کار برنج، کاهش مصرف نهاده‌هایی از قبیل بذر، کود و... نهایتاً هزینه‌های تولید دربر داشته و منجر به سودآوری بیشتر کشاروزان شده و افق جدیدی در کشت برنج در استان به‌وجود آید./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920901-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید