Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پسته کشور خبر داد:

تولید پسته بدون سم برای نخستین‌بار در کشور/ ارقام هیبرید مقاوم به شوری در راه است

محققان کشور برای نخستین‌بار در یکی از ایستگاه‌های تحقیقاتی موفق شدند پسته‌ای تولید کنند که بدون سم‌پاشی دارای محصول کیفی عاری از آفت است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پسته کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب از هیبرید پسته مقاوم به شوری خبر داد و گفت: نتایج مثبتی از کار تحقیقاتی برای تولید هیبرید پسته مقاوم به شوری در گلخانه به‌دست آمده است.

دکتر امیرحسین محمدی افزود: شوری و کمبود آب از مهم‌ترین مشکلات مناطق پسته‌کاری محسوب می‌شود که در این راستا در صورت به نتیجه رسیدن این رقم مقاوم به شوری، می‌تواند تحول بزرگی در اراضی شور کشور به‌وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: این رقم هیبرید مقاوم به شوری به‌عنوان پایه استفاده می‌شود و ارقام دیگری چون اکبری و کله‌قوچی به آن پیوند زده می‌شوند.

محمدی ادامه داد: به چندین سال کار مطالعاتی برای دستیابی به رقم مطلوب نیاز داریم که امید می‌رود هرچه سریع‌تر به آن دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت نتیجه‌بخش بودن این پژوهش، استفاده از این رقم در تمامی مناطق شور کشور مناسب خواهد بود.

سم‌پاشی آخرین گزینه تولید کمی محصول

رئیس مؤسسه تحقیقات پسته کشور از تولید پسته بدون سم در ایستگاه تحقیقات کرمان خبر داد و یادآور شد: با وجود آنکه سم‌پاشی در سال جاری بر درختان کاهش یافته است، اما محققان موفق شدند در یکی از ایستگاه‌های تحقیقتی بدون هیچ‌گونه سم‌پاشی، محصول باکیفیتی را تولید کند.

محمدی تأکید کرد: نمی‌توان محصول تولیدی را ارگانیک قلمداد کرد، زیرا از کودهای شیمیایی برای تولید آن استفاده شده است، اما می‌توان با تغذیه مناسب درختان و مدیریت علمی آفات به جای سم از صابون‌های مخصوص استفاده کرد تا بدین ترتیب استفاده از مواد شیمیایی کاهش یابد.

وی اظهار داشت: سم‌پاشی باید آخرین گزینه برای مقابله باشد و از آنجا که این کار در سطح مزرعه بسیار مشکل بوده، لازم است مسائل زیادی مدنظر قرار گیرد.

محمدی در پایان گفت: تولید تمامی محصولات کشاورزی اگر بدون استفاده از سموم شیمیایی باشد، ضمن حفظ سلامت، به اقتصاد کشور نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد./

خبرنگار: مژگان ستار

R-920825-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید