Iranian Agriculture News Agency

آیین‌های گرامیداشت زنده‌یاد هدایت (پدر علم تغذیه) اعلام شد

علی بهزاد، مدیر روابط عمومی انجمن متخصصان علوم و صنایع غذایی ایران با ارسال اطلاعیه‌ای به خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، جزئیات آیین‌های تدارک دیده شده برای این بزرگ مرد علم تغذیه در ایران را اعلام کرد. متن این اطلاعیه به شرح ذیل است. تحریریه این خبرگزاری نیز درگذشت این دانشمند علم تغذیه را به جامعه تولیدکنندگان غذا، تسلیت می‌گوید.

تنها «او» ماندگار است

مرغ باغ ملکوتم...

چهره فاخر و نام‌آور عرصه دانش ایران‌زمین، جناب آقای پروفسور "حبیب‌اله هدایت" بنیانگذار علم تغذیه و مؤسس انستیتو تحقیقات و علوم تغذیه ایران، به دیدار حضرت دوست رفت.

همیشه زنده‌یاد، پروفسور هدایت پس از 70 سال خدمات ارزشمند و تلاش علمی در سن 96 سالگی به عالم ملکوت پرواز کرد. ایشان که دارای روحیه‌ای پرنشاط و جستجوگر بود، همواره تا واپسین روزهای زندگی آگاهی‌بخش و با برکتش برای اعتلای علم و دانش به‌ویژه علوم و صنایع غذایی از تلاش باز نماند.

چهره متین، رفتار باوقار و کلام مؤدب و شیرین این استاد فرهیخته، همواره در ذهن تمامی خانواده بزرگ علم و صنعت غذا به نیکی نقشی ماندگار دارد.

شادروان هدایت همواره بر ضرورت توجه به جوانان و هدایت و همدلی آنان تأکید ویژه می‌فرمود و خود نیز در هر مجلسی با خوشرویی تمام جوانان را می‌پذیرفت و کلامی را می‌گفت که دلچسب بود.

اما نام دکتر هدایت عزیز همواره با یک نام دیگر پیوندی به یاد ماندنی دارد، دکتر "شهاب واعظ‌زاده" که پیشینه دوستی آنان به شش دهه می‌رسد. همگان می‌دانند که پروفسور هدایت به دکتر واعظ‌زاده لقب "لاوازیه ایران" را داد، عنوانی که به‌جا و شایسته هم هست. دکتر واعظ‌زاده در سوگ این فراق جانسوز با بغضی فروخورده می‌گوید: حدود 60 سال با هم بودیم و اکنون احساس می‌کنم نیمه زندگیم را از دست داده‌ام.

تاریخچه صنعت غذای کشورمان، همواره از این دو چهره نامدار به بزرگ‌منشی و اعتبار علم و صنعت یاد می‌کند. برای پروفسور هدایت گرامی و مهربان که خود یک دنیا معرفت است، باید بیشتر نوشت که فرصتی بیشتر و بهتر را می‌طلبد.

1- پیکر شریف آن عزیز گرامی ساعت 9 صبح روز جمعه 19 مهرماه 92 از انستیتو تغذیه در خیابان فرحزادی شهرک قدس (شهرک غرب) به سمت آرامشگاه بهشت زهرا (س) بدرقه می‌شود.

2- آیین گرامیداشت یاد آن بزرگوار از ساعت 14 تا 15:30 روز شنبه 20 مهرماه در مسجد جامع شهرک قدس (شهرک غرب) برپا خواهد بود.

حضور دلجویانه مسئولان، کارآفرینان، مدیران، کارشناسان، دانشجویان و تمامی عزیزان علوم و صنعت غذا در این آیین‌ها، سبب دلشادی سوگواران است که پشاپیش قدردانی می‌شود.

ایانا: زنده یاد دکتر هدایت متولد شهرستان شهرضا (اصفهان) بود و در رشته‌های دکترای پزشکی در شاخه تخصص زنان و بهداشت عمومی و صنعتی از فرانسه و علوم تغذیه از انگلستان تحصیل کرد.

او پس از بازگشت به ایران انستیتو علوم تغذیه، انجمن دیابت ایران، انستیتو بهداشت کار را تءسیس کرد.

پروفسور هدایت در طول عمر پربار خود، به تألیف شش عنوان کتاب و بیش از 30 جزوه دانشگاهی و ارائه ده‌ها گزارش و مقاله تحقیقاتی در زمینه صنعت غذا همت گمارد.

جشنواره صنایع غذایی "دکتر هدایت" نیز به افتخار ایشان و هرساله توسط انجمن علوم و صنایع غذایی ایران برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که ابتکار عمل آن توسط دکتر حسینی صورت گرفت و نقش حائز اهمیتی در دلگرمی این استاد برجسته تغذیه وشاگردان او داشته است./

A-920717-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید