Iranian Agriculture News Agency

فارس: فن‌آوری تولید آب کشاورزی از پساب شهری برای نخستین بار

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: برای نخستین بار در کشور ، فن‌آوری تولید آب کشاورزی از پساب شهری، زه‌آب کشاورزی، پساب شهرک‌های صنعتی و آبهای غیر متعارف ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ؛ سیدعلی شهپری در نشست خبری گفت:‌ طرح ملی تولید آب کشاورزی از آبهای غیرمتعارف در کمیسیون مجلس شورای اسلامی و معاونت فناوری ریاست جمهوری به تصویب رسیده و در صورت تصویب اعتبار اجرا می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان این که اعتبار اجرای این طرح ۲۰ میلیارد تومان و به مدت ۵ سال پیش‌بینی شده است، گفت: در صورت اجرای این طرح حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد پساب‌های شهری، صنعتی و زه‌آبهای کشاورزی دوباره به چرخه استفاده آب کشاورزی وارد می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ سالانه حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب زه‌آب کشاورزی، ۴ الی ۵ میلیارد متر مکعب فاضلاب و یک الی ۱.۵ میلیارد مکعب پساب صنعتی وجود دارد.

شهپری گفت: در صورت اجرای طرح علاوه بر تأمین کامل آب کشاورزی انقلابی در اشتغال نیز ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد امکان استفاده آب شرب گفت: این امکان وجود دارد اما به دلیل هزینه‌های زیاد آن فعلاً مقرون به صرفه نیست.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی همچنین از نهایی شدن طرح تحقیقات ماشین‌آلات کشاورزی خبر داد که به موجب آن ماشین‌آلات مورد نیاز بخش کشاورزی در تمام زمینه‌ها به‌روز و متناسب با محصول طراحی می‌شود.

وی همچنین گفت: یکی از طرح‌های این مؤسسه استفاده از انرژی‌های نو و تأثیرپذیر در بخش کشاورزی و دامی است که به هیئت امنای مؤسسه تحقیقات پیشنهاد داده شده است.

شهپری افزود: با اجرای این طرح تمام انرژی‌های مورد نیاز بخش کشاورزی از مجموعه‌های تولیدی استحصال و به کارگیری می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر صنایع تبدیلی در این بخش دو متولی دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم تحقیقات در این بخش را پرداخت نمی‌کند.

وی همچنین از تحقیقات در خصوص کشاورزی حفاظتی خبر داد که طی آن تا ۴۰ درصد در هزینه‌ها، ۲۰ درصد در زمان و ۲۰ درصد در سوخت مصرفی صرفه‌جویی می‌شود.

به گفته وی تا پایان برنامه پنجم توسعه ۳ میلیون از اراضی کشور به روش کشاورزی حفاظتی کشت می‌شود.

شهپری همچنین از همکاری با مؤسسه بین‌المللی (ایکاردا) با ۵ طرح و 17 پروژه‌ تحقیقاتی برای بهره‌وری مصرف آب در استان‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان خبر داد.

وی همچنین گفت:‌ مهم‌ترین برنامه‌های مؤسسه در خصوص انجام کارهای تحقیقاتی در خصوص مهندسی، آبیاری و زهکشی، صنایع غذایی و فرآوری پس از برداشت، مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون و بخش گلخانه مطرح کرد.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت:‌طی ۲۰ سال گذشته هزار طرح تحقیقاتی ارائه شده و امسال نیز ۱۰۰ پروژه به معاونت‌های زیرمجموعه بخش کشاورزی تحویل داده شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید