Iranian Agriculture News Agency

رونق صادرات پسته با حذف تعرفه بسته بندی از سوی کشورهای مقصد

تهران - رییس انجمن پسته از مسئولان خواست تا در مذاکره با کشورهای وارد کننده پسته ایران، رایزنی های لازم را در حذف تعرفه پسته بسته بندی از سوی آنها انجام دهند تا این محصول بدون هیچ مشکلی به بازارهای جهانی عرضه شود.

'محسن جلال پور' در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ،‌ایران را نخستین صادر کننده پسته جهان دانست و افزود: در زمان حاضر پسته ایرانی به دلیل بالا بودن تعرفه صادراتی به صورت فله ای به کشورهای اروپایی صادر می شود.

وی اظهارکرد: ایجاد شرایط مساعد برای بازار رسانی پسته بسته بندی و رقابت ایران در صادرات این محصول با سایر کشورهای عرضه کننده تنها از سوی مسئولان ذیربط امکان پذیر است و این اقدام از سوی بازرگانان بخش خصوصی ممکن نخواهد بود.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: هم اکنون مغز پسته ایرانی به صورت بسته بندی صادر می شود که دارای ارزش افزوده بالایی است و تاکنون نیز مشکلی از لحاظ تعرفه صادراتی نداشته است.

جلال پور ادامه داد: برای صادرات پسته بسته بندی بایستی رایزنی جدی در محافل سیاسی صورت گیرد و با برقراری ارتباط مسئولان وزارت امور خارجه و مسئولان کشوری ایران با کشورهای خریدار، تعرفه صادراتی پسته بسته بندی ایرانی حذف شود.

به گفته وی، هم اکنون پسته بسته بندی ایران از سوی کشورهای اروپایی با ۱۷ درصد تعرفه گمرکی وارد می شود که در صورت پرداخت این میزان تعرفه گمرکی به طور قطع نمی توانیم پسته ایرانی را به فروش برسانیم و با سایر کشورها رقابت داشته باشیم.

جلال پور اظهارکرد: سال گذشته ۱۸۰ هزارتن پسته در کشور تولید شد که بیش از ۱۰۳ هزارتن آن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید