Iranian Agriculture News Agency

نرخ خرید تضمینی گندم باید۱۰۰۰ تومان باشد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با مخالفت درمورد نرخ‌گذاری قیمت تضمینی ۷۰۰ تومانی هرکیلو گندم گفت: به نظرم این نرخ باید حداقل ۱۰۰۰ تومان باشد.

بهرام بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه آیا با نرخ تضمینی گندم از کشاورزان موافق است، گفت: ما از مبنا با این نرخ‌گذاری تضمینی که برای هر کیلو گندم کشاورز حدود 700 تومان پرداخت شود،‌مخالف هستیم و بحثی که در کمیسیون کشاورزی مطرح شد این است که قیمت خرید تضمینی گندم با یک فرمولی متناسب با نرخ جهانی گندم باشد.

وی در مورد اینکه قیمت جهانی گندم در حال حاضر چقدر است، گفت: قیمت جهانی را نمی‌دانم اما باید قیمت تضمینی طوری باشد که بتواند هزینه تولید و هزینه زندگی کشاورز را تامین کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: در مورد محاسبه قیمت گندم وارداتی با گندم داخلی یک اشتباه وجود دارد و آن این است که گندم وارداتی بر مبنای دلار مرجع 1226 تومان محاسبه می‌شود که با این نرخ به صورت ظاهری، نرخ گندم وارداتی با نرخ خرید تضمینی از داخل یکی می‌شود، اما واقعیت این است که اگر گندم با نفت 100 دلاری در حال معاوضه است،باید حساب شود که در مقابل یک بشکه نفت چقدر گندم خرید می‌شود و قیمت ارز بر مبنای نرخ واقعی و نه نرخ مرجع محاسبه می‌شود.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: باید شرکت‌های داخلی که گندم کشاورزان را خرید می‌کنند بتوانند آن را با نفت معاوضه کرده و حواله‌های نفتی را در بورس کالا بفروشند، چطور در مقابل واردات گندم خارجی نفت خام می‌دهیم همانگونه برای خریدار داخلی نیز باید در مقابل خرید گندم حواله نفت بدهیم که آن را در بورس نقد کند، آن موقع هم برای کشاورز و هم برای مباشر خرید صرفه اقتصادی خواهد داشت.

بیرانوند تاکید کرد: اگر در مورد خرید تضمینی همانقدر که جانب کشاورز بیگانه را می‌گیریم، جانب کشاورز داخلی را هم داشتیم این امر مانع خالی شدن روستاها از کشاورز می‌افتاد.

وی افزود: حال که نمی‌شود قیمت ارز را پایین آورد باید جبران زحمت کشاورز جهت تامین حداقل یک زندگی ضروری انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد اینکه قیمت نسبی گندم و لدوات کشاورزی نسبت به قبل چه تغییری کرده، گفت: قبلاً کشاورز 8 تن گندم تحویل می‌داد و یک دستگاه تراکتور می‌خرید، امروز باید حداقل 60 تن گندم بدهد تا همان تراکتور را بخرد، نرخ کارگر و هزینه کاشت، داشت و برداشت متناسب با نرخ برابری ریال و دلار تغییر کرده اما خروجی کار کشاورزی که محصول استراتژیک گندم است چرا به طور مصنوعی پایین نگه داشته شده است.

وی گفت: قطعه مورد نیاز تراکتور با دلار آزاد محاسبه می‌شود،اما گندم کشاورز با نرخ‌گذاری دولتی و ارز مرجع محاسبه می‌شود.

بیرانوند در پاسخ به این پرسش که به نظر شما قیمت منطقی گندم باید چقدر باشد، گفت: قیمت گندم نباید کمتر از 1000 تومان در حال حاضر باشد چون کمتر از این رقم مطلقاً جوابگوی هزینه تولید و تامین حداقل معاش کشاورز نیست.

وی تاکید کرد: محصولی که از کشاورز خریداری می‌شود با نرخ گذاری غیرواقعی در معیشت کشاورز اثر می‌گذارد، بنابراین دولت هیچگونه نظارتی بر قیمت 100 میلیون تن محصول کشاورزی ندارد.

بیرانوند افزود: قیمت مصرف کننده نیز خودبه‌خود به طور نجومی افزایش می‌یابد یعنی هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده جفا می‌شود و دولت موظف است حدفاصل تولید تا مصرف را کنترل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: من خودم باغدار هستم، سیب درختی از کشاورز 700 تومان خریده می‌شود اما به دست مصرف‌کننده کیلویی 3000 تومان می‌رسد، در این میان دلالان و بخش بازرگانی سود کلان می‌برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید