Iranian Agriculture News Agency

افزایش 328 درصدی کشت مکانیزه برنج

استان فارس با برخوردار بودن از 4 فصل زراعی دارای 922351 هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و تولید بالغ بر 9147904 تن می باشد که این امر سبب شده تا زراعت استان به عنوان شاخصی قابل استناد در کشور مطرح گردد .

به گزارش ایانا مدیرامور زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان این مطلب اظهار داشت : گندم به عنوان یک محصول استراتژیک واصلی سطحی بالغ بر 470 هزار از اراضی آبی و دیم را بخود اختصاص داده است و استان فارس با دارا بودن حدود 7 درصد سطح زیرکشت گندم کشور 17 درصدتولید کل کشور را پوشش می دهد .

احمد دزفولی افزود: در راستای اجرای طرح الگوی کشت، در استان طرح به نژادی مشارکتی برای تولید بذر گندم دیم در دستور کار قرار گرفته است که سازمان جهادکشاورزی با مشارکت توسعه تحقیقات دیم ومؤسسه توسعه پایدارومشاوره محقق ایکاردا این طرح را در سه شهرستان ممسنی ،آباده و شیراز با استفاده از 100 رقم به مرحله اجرا در آوردکه نتایج مثبتی نیز در برداشته است .

مدیرامور زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس از کشاورزی حفاظتی به عنوان دیگر فعالیت شاخص امور زراعت در رابطه با الگوی کشت نام برد و ادامه داد: از جمله فعالیت های مهم در زمینه حفظ منابع به پایداری تولید و کاهش هزینه های تولید، اجرا و توسعه کشاورزی حفاظتی است که با توجه به اهمیت موضوع سطح اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی طی 5 سال از8700 هکتار به 240 هزار هکتار ارتقاء یافته است .

وی در ادامه از افزایش 328 درصدی کشت مکانیزه برنج در استان فارس خبر داد و افزود: با این میزان افزایش سطح زیرکشت مکانیزه برنج به 3 هزار هکتار رسیده است .

دزفولی تصریح کرد: هم چنین اجرای آبیاری تناوبی درشهرستان های برنج خیز باعث کاهش 33 تا 50 درصدی آب در طول دوره رویش برنج گردیده است.

دزفولی به ایجاد بانک نشاء برنج در شهرستان های مرودشت، سپیدان، رستم و نورآباد نیز اشاره کرد و گفت: در برخی از شهرستان های برنج خیز استان آبیاری نواری (قطره ای) به مرحله اجرا درآمده است که این امر توانسته مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهد .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در بحث ذرت نیز طرح اصلاح تاریخ کاشت ذرت درسطح 30 هکتاردر سال 90 با تکیه بر کشت ارقام زودرس و میان رس و حصول عملکردی بالغ بر 12 -10 تن در هکتاربا رطوبت 14-12 درصد وصرفه جویی حداقل 3 تا 4 هزار مترمکعب در مصرف آب بدست آمده است .

دزفولی در بخشی دیگر از سخنان خود به احیاء تناوب غلات پنبه اشاره کرد و گفت : این طرح که در راستای الگوی کشت 3 سال قبل از سوی مدیریت امور زراعت مطرح شده، درحال حاضر به عنوان یکی از طرح های شاخص کشوری شناخته شده است.

وی توسعه کشت ارقام زودرس پنبه در سطح 600 هکتار،وبرداشت مکانیزه پنبه در سطح 100 هکتار با هدف کاهش هزینه های تولید ،افزایش سطح کشت و برداشت را از دیگر فعالیت های بخش زراعت درراستای طرح الگوی کشت عنوان کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس درادامه به بحث کشت پاییزه چغندر قند اشاره کرد و گفت: در زمینه تامین خوراک کارخانجات قند استان کشت پاییزه چغندر قند با هدف کاهش آب مصرفی،کاهش

هزینه ها،کاهش آفات و بیماری ها و نیز افزایش تولید در واحد سطح در شهرستان های جنوبی و شرقی آغاز گردیده و در سال زراعی 93-92 شاهد توسعه کمی این سیستم کشت خواهیم بود.

دزفولی جایگزینی ارقام زودرس کنجد،کلزا و آفتابگردان به جای ارقام دیررس، استفاده از بذور هیبرید

پرمحصول و نیز تغییر سیستم کشت از مرسوم به کم و بی خاکورزی به جهت کاهش هزینه ها وکاهش مصرف آب را از دیگر فعالیت های شاخص بخش زراعت سازمان در راستای الگوی کشت عنوان کرد.

دزفولی در خاتمه تولید 30 هزار هکتار انواع محصولات سبزی و صیفی سالم تحت پوشش طرح اجرایی محصولات سالم و نیز توسعه کشت داربستی گوجه فرنگی و توسعه کشت نشائی با استفاده از دستگاه نشاءکار را از دیگر فعالیت های شاخص این بخش عنوان کرد که در رابطه با الگوی کشت انجام گرفته اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید