Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان برای مبارزه با کرم خراط گردو هرچه سریع‌تر اقدام کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: باغداران در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری برای مبارزه با آفت کرم خراط گردو اقدامات لازم را انجام دهند. 

به گزارش ایانا، مهندس ایوب ایرانی فام در جلسه تولیدات گیاهی سازمان ، استفاده از سموم تدفینی، خارج کردن لاروهای کرم خراط با استفاده از سیم‌های مفتولی، کودهی و آبیاری صحیح و به موقع درختان را از بهترین روش‌های دفع این آفت دانست و افزود: از بهره برداران و گردوکاران آذربایجان شرقی می خواهیم از جایگزینی روش‌های سنتی بدون مشورت با کارشناسان جهادکشاورزی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با کرم خراط آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از آن چه است که فکرش را بکنیم و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است اظهار داشت: کرم خراط جزو آفت‌های ثانویه گردو است و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است.

مهندس ایرانیفام با بیان اینکه کرم خراط دوست دارد، شاخه‌های خشکیده گردو را بخورد و اگر با آبیاری مناسب و کود حیوانی به آن رسیدگی شود در نتیجه با زنده نگه داشتن بوته خیلی سریع می‌توان با این آفت مبارزه کرد تصریح کرد: باغداران توجه داشته باشند که در هنگام آبیاری درخت باید به شکلی در مرکز جزیره‌ای قرار گیرد تا آب با تنه برخورد نکند و در همان شیارهایی که در اطراف درخت ایجاد می‌شود، کود حیوانی در گودال‌هایی به عمق نیم متر قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه اگر این اقدامات دیر آغاز شده و درخت به کرم خراط آلوده شود باید شاخه‌های خشکیده هرس و سوزانده شوند ادامه داد: بایستی در اینصورت کرم های موجود در سوراخ های درخت از طریق وارد کردن سیمهای فلزی نازک کشته شوند و محفظه‌ها با خمیر آنتی تارلو پر شوند .

وی با بیان اینکه اگر درختان گردو با تنش کم آبی مواجه شده باشند به آفاتی نظیر کرم خراط آلوده می شوند ادامه داد: این آفت به شاخه های خشک درختان بیشتر حمله می کند به همین دلیل در صورتی که درختان تحت تنش باشند شیوع این آفت در باغها بیشتر می شود.

مهندس ایرانی فام بابیان اینکه شیوع این آفت در میان درختان گردوی آذربایجان شرقی گزارش شده است افزود: شیوع کرم خراط می تواند موجبات از بین رفتن محصول گردوکاران را سبب گردد لذا بایستی تلاش شود تا از گسترش آن جلوگیری نمود.

گفتنی است ایران با تولید سالانه بیش از 170 هزار تن گردو از 20 میلیون درخت موجود، چهارمین کشور تولید کننده گردو است، اما در بحث صادرات در جایگاه 22 دنیا قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید