Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح چغندرقند اعلام کرد:

تولید 80 درصد شکر مورد نیاز کشور در داخل

تاثیر وقوع سیل و آبگرفتگی مزارع نیشکر بر تولید شکر

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: نیاز سالانه شکر کشور حدود ۲٫۲ میلیون تن است که در سال های اخیر حدود ۸۰ درصد آن در داخل کشور تولید و مابقی آن از طریق واردات تامین می شود.

تولید 80 درصد شکر مورد نیاز کشور در داخل

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا یزدانی با رد ادعای مطرح شده در برخی رسانه ها مبنی بر افزایش 600 درصدی واردات شکر در سال جاری، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و 123 هزار تن شکر چغندری و حدود ۸۷۲ هزار تن شکر نیشکری، جمعا به میزان 2 میلیون و 15 هزار تن شکر در کشور تولید شد و ایران به رکورد تاریخی در تولید این محصول راهبردی دست یافت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۴۷ هزار تن شکر چغندری و حدود ۴۵۳ هزار تن شکر نیشگری، جمعا به میزان یک میلیون و 400 هزار تن شکر تولید شد که این میزان تولید شکر در مقایسه با سال ۱۳۹۶ حدود ۴۳ درصد کاهش داشت.

یزدانی گفت: به دلیل تولید حدود ۱٫۴ میلیون تن شکر در سال ۱۳۹۷ و واردات ۸۵۶ هزار تن شکر خام در سال ۱۳۹۶ و همچنین ذخیره مناسب شکر مانده از سال قبل، نیاز به واردات شکر در سال ۱۳۹۷ کمتر بوده و به حدود ۲۸۱ هزار تن رسیده است.

مجری طرح چغندرقند با بیان این که در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ به دلیل خشکسالی و بروز تنش کم آبی در مزارع نیشکر استان خوزستان، کاهش حدود ۲۵ درصدی تولید شکر نیشکری قابل پیش بینی بود، یادآور شد: با شروع بارندگی های پاییزه و تاخیر در عملیات برداشت نیشکر در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و همچنین وقوع سیل و آب گرفتگی حدود ۵۰ هزار هکتار از مزارع نیشکر خوزستان در اوایل سال جاری، خسارت وارده به مزارع نیشکر افزایش و باعث کاهش حدود ۵۰ درصدی تولید شکر نیشکری کشور شد؛ به همین منظور و با توجه به ضرورت تنظیم بازار شکر، مجوز واردات شکر خام به کارخانه های قند و شکر کشور داده شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: به استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای سال جاری تا تاریخ 21 تیرماه حدود 714 هزار تن شکر خام وارد کشور شده که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش حدود 154 درصد داشته است بنابراین اعلام افزایش 600 درصدی واردات شکر از سوی برخی رسانه ها صحت ندارد و احتمالا ناشی از عدم اطلاع از میزان واردات است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید