Iranian Agriculture News Agency

تولید انبوه گیاهان همسان توسط واحد دانش‌بنیان در یزد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد از تولید انبوه و سریع ارقام مطلوب گیاهی با گونه‌‌های مقاوم، مفید و همسان با تلاش متخصصین بخش خصوصی خبر داد .

تولید انبوه گیاهان همسان توسط واحد دانش‌بنیان در یزد

به گزارش خبرنگار ایانا در یزد، محمدرضا غفاریان بیان کرد: با اجرای هدفمند عملیات کشت بافت، گیاهان خیار، انار و سیب توسط متخصصین بخش خصوصی و بر طبق استراتژی‌های اصلاحی مراحل استقرار، پرآوری، ریشه زایی و سازگاری این سه واریته در حال انجام است.

وی افزود: تولید انبوه گیاهان همسان از ارقام ذکر شده؛ پس از تست عملکرد در شرایط آب و هوایی یزد با تایید نهایی برای کشت در گلخانه‌ها و باغات کشاورزی فرستاده می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه از کاربردهای مهم تکنیک کشت بافت می‌توان به تکثیر و ازدیاد گونه‌های مقاوم و در حال انقراض اشاره کرد، توضیح داد: در انار با استفاده از جوانه جانبی و انتهایی به طور موفقیت‌آمیز برای تکثیر گیاه در شرایط درون شیشه ای استفاده شده و ارقام سازگار در گلخانه به زمین کشاورزی منتقل شده است.

غفاریان با بیان اینکه نهال‌های خیار پس از انتقال به گلخانه به گلدهی رسیده است، خاطرنشان کرد: در خیار از گره و برگ دو لپه به‌عنوان ریز نمونه اولیه استفاده و موفقیت نهال‌ها به گلخانه انتقال داده شده، گلدهی و میوه دهی انجام گرفته است. بر روی سیب نیز تلاش‌های علمی در حال انجام است.

کشت بافت، یکی از روش‌های مهندسی ژنتیک است که از طریق آن می‌توان با جدا کردن یک سلول یا بافتی از اندام های گیاهی (نوک شاخه، برگ و ...) و قرار دادن آن در بستر استریل و دارای مواد مغذی، یک گیاه کامل به دست آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید