Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری ۷۴ پروژه آب‌و‌خاک به مناسبت هفته دولت در یزد

به مناسبت هفته دولت ۷۴ پروژه آب‌و‌خاک شامل ۶۷ پروژه سیستم‌های آبیاری نوین در سطح هزار و ۶۷۵ هکتار با هزار و۴۱۰ بهره‌بردار و هفت پروژه قنوات با اعتباری معادل ۱۹۲ میلیارد تومان در شهرستان‌های اردکان، میبد، اشکذر، یزد، بافق، تفت، ابرکوه، خاتم و زارچ به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری ۷۴ پروژه آب‌و‌خاک به مناسبت هفته دولت در یزد

به گزارش خبرنگار ایانا در یزد، عباس بشارتی ضمن اشاره به اینکه در ۴۴۰ رشته قنات با طول تقریبی ۵۸ کیلومتر عملیات بازسازی و نوسازی انجام شده است، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ از محل کمک‌های فنی اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات استان مبلغ ۵۶۵ میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون با تخصیص ۱۰۰ درصد، کار احیا و مرمت ۴۴۰ رشته قنات در شهرستان‌های استان رقم خورده است.

مدیر آب‌و‌خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد اعلام کرد: بیش از سه هزار و ۹۳ رشته قنات در استان دایر بوده که با استحصال ۱۵۶ میلیون متر مکعب در سال، تامین‌کننده حدود ۲۲/۵ تا ۲۵ درصد آب بخش کشاورزی است.

این مسئول با بیان اینکه اعتبار بلاعوض دولتی تخصیص یافته برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح هزار و ۶۷۵ هکتار معادل ۲۰۹ میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: مجموع اراضی کشاورزی تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری در استان بالغ‌بر ۳۶ هزار هکتار است که نتیجه عملیاتی شدن پروژه‌های اجرا شده، سالانه ۱۱۶ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب را در بر خواهد داشت.

وی افزود: انجام عملیات زیر بنایی و اساسی هر قنات باعث کاهش هزینه‌های نگهداری آن‌ها و نیز عدم نیاز به عملیات تکراری از جمله لایروبی سالانه می‌شوپ، از ریزش‌های شدید گالری قنات (کوره) جلوگیری به عمل آورده و به پایداری آبدهی قنوات کمک شایانی می‌کند.

بشارتی یادآور شد: انجام مطالعات دقیق برای اولویت‌بندی و بررسی کامل نیازهای قنوات و برآورد هزینه‌های مربوطه همراه با نقشه‌های اجرایی در موفقیت اجرای این سیاست نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و برای انجام آن اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.   

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید