Iranian Agriculture News Agency

استاندار گلستان در نشست مدیران و تشکل های بخش کشاورزی استان با وزیر جهادکشاورزی؛

مطالبات کشاورزان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌کنیم

استاندار گلستان در نشست با وزیر جهادکشاورزی با اشاره به سه برابر شدن قیمت خرید تضمینی گندم، اعلام کرد: تلاش کردیم مطالبات کشاورزان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کنیم.

مطالبات کشاورزان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌کنیم

به گزارش خبرنگار ایانا ازگلستان، استاندار گلستان با اشاره به حمایت ویژه از حوزه کشاورزی در استان بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به گلستان بیش از ۳۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه در حوزه کشاورزی صورت گرفت که سهم سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱  بیش از ۱۲۷۲ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۸۰۴ میلیارد تومان آن پرداخت شده که جای تقدیر دارد.

علی محمد زنگانه شامگاه چهارشنبه ۲۱ تیر در نشست مدیران و تشکل‌های بخش کشاورزی استان با محمد علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: اختصاص ۵۸ میلیارد تومان به لایروبی ۶۲۵ هکتار آب‌بندان استان نشان از اهمیت این موضوع داشت.

وی افزود: سفر امروز وزیر جهادکشاورزی که شخصیتی ارزشمند، انقلابی و عمل‌گراست ابتدا از محروم‌ترین نقطه استان گلستان یعنی شهر انبارالوم و بخش وشمگیر که منطقه هدف بنیاد مستضعفان است، انجام شد.

استاندار گلستان یادآور شد: با توجه به اهمیت زنجیره راهبردی ارزش کشت قراردادی پنبه که در حال حاضر سطح زیر کشت آن ۲۲ هزار هکتار در استان است، می تواند مواد اولیه کارخانه‌های ریسندگی در استان را تامین کند و این منطقه محروم یکی از مقاصد این کشت محسوب می‌شود.

زنگانه گفت: هدف ما احیای کشت پنبه و ارتقاء سطح زیر کشت این محصول استراتژیک به سالیان دور و رساندن سطح زیر کشت به ۱۶۰ هزار هکتار است. در عین حال می‌کوشیم سازمان پنبه را در گلستان احیا کنیم.

وی ادامه داد: حمایت دولت سیزدهم در حوزه خرید تضمینی محصولات کشاورزی به گونه‌ای بوده است که قیمت گندم بیش از سه برابر افزایش یافته و میزان خرید تضمینی از ۴۰۰ هزار تن به ۸۴۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است. با وجود خشکسالی بی‌سابقه در سال زراعی جاری ۷۰۰ هزار تن گندم تولید شده و ۵۳۰ هزار تن خرید تضمینی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه قیمت در حوزه کلزا نیز از ۴۳۶۰ تومان به بیش از ۲۳ هزار تومان رسیده است. در عین حال تلاش کردیم مطالبات کشاورزان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کنیم و سعی خواهیم کرد خرید تضمینی بر اساس کیفیت انجام شود که به عدالت نزدیک‌تر است.

استاندار گلستان اضافه کرد:  میزان سطح کشت قراردادی استان از ۷ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار رسیده و توسعه دامپروری قراردادی در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مطالبات استان پرداخت ۵۰ درصد اعتبارات بلاعوض خسارت دیدگان سیل ۱۳۹۸ است، همچنین خشکسالی اخیر خسارات وحشتناکی را به کشاورزان وارد آورده است که تقاضای پرداخت تسهیلات معیشتی به آنها را داریم.

وی با اشاره به مخاطرات آب استان بیان کرد: ۹۵ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و برای رفع مشکلات آبی باید ۴۰ حلقه چاه آب کشاورزی به مجموعه تامین کننده آب شرب استان اضافه شود. تقاضا داریم از محل طرح «نکاشت» حمایت شویم.

استاندار گلستان اضافه کرد: حمایت وزارت جهادکشاورزی در زمینه اختصاص زمین به کشاورزی دانش بنیان می تواند زمینه ارزش افزوده را فراهم آورد.

زنگانه اضافه کرد: نجات خلیج گرگان مساوی نجات کشاورزی، محیط زیست، تمامیت گلستان و ممانعت از ایجاد کانون ۶۰ هزار هکتاری ریزگرد می‌شود.

وی یادآور شد: از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم حمایت‌های لازم را در زمینه تامین نهاده‌های کشاورزی از کشورهای همسایه دریای خزر و از مرز اینچه برون داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید