Iranian Agriculture News Agency

رویای تخم‌مرغ و بیمه‌‌های مرغی

بسیاری از مرغداران از نحوه و زمان پرداخت خسارت امحای مرغ‌ها گلایه دارند. بیشتر آنها معتقدند که روند رسیدگی و پرداخت آهسته است و خسارت را برای مرغداران انباشته می‌کند. این در حالی است که بیمه مرغ‌ها برای مرغداران اجباری است.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی: پرونده‌های سال 96 بیش از همه سال‌هاست

بسیاری از مرغداران از نحوه و زمان پرداخت خسارت امحای مرغ‌ها گلایه دارند. بیشتر آنها معتقدند که روند رسیدگی و پرداخت آهسته است و خسارت را برای مرغداران انباشته می‌کند. این در حالی است که بیمه مرغ‌ها برای مرغداران اجباری است.

به گزارش خبرنگار ایانا، صندوق بیمه محصولات کشاورزی روند آهسته پرداخت غرامت خسارت را منکر نمی‌شود؛ اما برای آن دلیل موجهی دارد. این صندوق به ایانا اعلام کرد که دلیل آهسته بودن روند رسیدگی به پرونده‌های مرغداران تعداد زیاد این پرونده‌ها در سال 96 است. در سال 96 بیش از شش استان و نزدیک به 50 تا 60 پرونده صنعتی مربوط به آنفلونزای مرغی وجود دارد.

روند رسیدگی به این پرونده‌ها نیز باید روال خود را طی کند. یعنی از منطقه که اعلام خسارت برای یک مرغداری می‌شود، این پرونده باید در شهر و پس از آن استان تایید شود و بعد پرونده برای بررسی و تایید خسارت کارشناسی شده و خسارت آن پرداخت شود.

پرداخت غرامت یک موضوع است اما تایید پرداخت موضوع دیگری است که باید کارشناسی آن دقیق و صحیح باشد. کمترین غرامت در سال 96 حدود 60 تا 70 میلیون تومان بوده و پرونده‌های بزرگ نیز تا سه میلیارد تومان هم رسیده است. با این توضیح لازم است تمامی نیروهای کارشناسی صندوق بیمه محصولات کشاورزی بسیج شوند تا کار هم دقیق انجام شود و هم با سرعت پیش برود. با وجود نیروی کارشناسی محدود و اینکه نمی‌توان برای یکسال یا یک پروژه کارشناس استخدام کرد روند کار خیلی سریع نیست.

البته اگر مدارک حاضر باشد، روند بررسی پرونده نهایت 15 روز تا یک‌ ماه طول می‌کشد. اما به هر حال بررسی پرونده‌های سال 96 با توجه به ازدحام و خسارتی که وارد شده به هیچ‌وجه قابل چشم پوشی نیست و باید تخمین خسارت و غرامت با نهایت دقت به همراه سرعت پرداخت شود.

شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید