Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران در گفت‌وگو با ایانا:

واردات جوجه بوقلمون را آزاد کنید

جلوگیری از واردات جوجه یکروزه بوقلمون توسط سازمان دامپزشکی کشور، تولیدکنندگان این عرصه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

واردات جوجه بوقلمون را آزاد کنید

جلوگیری از واردات جوجه یکروزه بوقلمون توسط سازمان دامپزشکی کشور، تولیدکنندگان این عرصه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون هنوز هیچ مزرعه‌ای در کشور موفق به جوجه‌ریزی بوقلمون مولد نشده و با وجود تذکرهای پیاپی نمایندگان بخش خصوصی به مسئولان دولتی، نوعی اهمال در این مورد صورت می‌گیرد.

سیدمهدی آذرمؤید با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور معمولاً راحت‌ترین راه ممکن را برمی‌گزیند، افزود: این در حالی است که به احتمال قوی امسال نیز مانند چند سال گذشته با شیوع کوچک‌ترین موجی از آنفلوآنزا در کشورهای اروپایی، مسئولان دامپزشکی از ورود جوجه و تخم نطفه‌دار به کشور جلوگیری خواهند کرد.

به گفته وی، حال پرسش اینجاست که تکلیف این چند صد پرورش‌دهنده که با وام و برای گذران هزینه‌های هنگفت زندگی تمام دارایی خود را به بیابان‌ها انتقال داده‌اند، چه می‌شود؟ بی‌شک تولیدکنندگان بوقلمون گوشتی، از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انتظار دارند در مقابل این اهمال به‌وجودآمده با برگزاری جلساتی با مدیران سازمان دامپزشکی از هم‌اکنون به فکر راه‌حلی برای جلوگیری از منع واردات جوجه و تخم نطفه‌دار باشند.

آذرمؤید معتقد است: سال گذشته اگرچه به 2.5 میلیون قطعه جوجه برای پرورش نیاز بود، اما این مقدار تأمین نشد و امسال نیز با توجه به نیاز سه میلیون قطعه‌ای جوجه، بدون شک مشکل کمبود از بین نمی‌رود. ضمن اینکه تولید داخل هم سهم بسیار ناچیزی در تولید جوجه داشته و باید آن را حفظ کرد.

مدیر عامل شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران، تأکید کرد: اگر سازمان دامپزشکی کشور، مطابق سال‌های گذشته به روال ممنوعیت واردات جوجه بوقلمون در فصول سرد ادامه دهد، تولید و پرورش بوقلمون در داخل کشور هم از بین خواهد رفت.


مرزهای سیاسی، ملاک تصمیم‌گیری نیست

در همین راستا یکی از تولیدکنندگان این صنعت اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای پرندگان در تمام جهان وجود داشته و به این امر واقف هستیم که این ویروس می‌تواند مخاطرات جدی را در صنعت طیور و سلامت انسان به‌وجود آورد، اما نکته قابل تأمل این است که هرچند کشورهای تراز اول جهان در این باره قوانین سختگیرانه و پیشگیرانه‌ای دارند، ولی این مسئله باعث نشده که خدشه‌ای در معیشت مردم و تولیدکننده به‌وجود آید و به طبع آن امنیت شغلی تولیدکنندگان‌شان به خطر بیفتد.

کامبیز جعفری ادامه داد: به‌عنوان مثال در کشوری مانند آلمان با بروز آنفلوآنزای پرندگان در منطقه‌ای که بیماری مشاهده شده، تا شعاع چند کیلومتری منطقه خطر اعلام می‌شود و گزارش شفاف آن را به سازمان جهانی دامپزشکی OIE اعلام می‌کنند و مابقی مناطق که پاک هستند، می‌توانند به صادرات محصول خود اقدام کنند. به عبارت دیگر، مرزهای سیاسی در این مواقع ملاک تصمیم‌گیری نیست.

وی بیان کرد: در حالی که سازمان دامپزشکی کشور به‌راحتی با یک دستور، کل کشوری را که تنها در یک نقطه از آن آلودگی وجود دارد، جزو فهرست سیاه خود قرار می‌دهد. در صورتی که این اقدام، تولید داخل (بوقلمون مولد) و تأمین جوجه یکروزه گوشتی مورد نیاز کشور را به خطر می‌اندازد.

این کارشناس صنعت طیور در پایان اضافه کرد: این در حالی است که با یک برنامه‌ریزی می‌توان هم سلامت جامعه را ارتقاء داد و هم معیشت تولیدکننده و امنیت غذایی مردم را توسعه بخشید./

V-960329-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید