Iranian Agriculture News Agency

با استفاده از روشهای به روز می توان باغات پسته را اقتصادی تر کرد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی این سازمان گفت: قدیمی ترین رقم پسته در استان کرمان رقم فندقی و کله قوچی است که نزدیک صد سال از تکثیر این رقم های می گذرد.

با استفاده از روشهای به روز می توان باغات پسته را اقتصادی تر کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رضایی گفت: سن باغات پسته در استان کرمان بالاست و متاسفانه عملیات اصلاحی انجام نشده است و جوانسازی نشده اند و مسئله پیری روی عملکرد اثر گذاشته است بر همین اساس   رقم های اکبری و احمد آقایی که مقدار قدمت کمتری دارند در چند ساله اخیر مورد تکثیر باغداران قرار گرفته اند.

وی افزود: این ارقام با  وضعیت تولید مطلوبی که دارند  رقم های مقاومی هستند مخصوصا رقم اکبری که به شوری و کم آبی و گرمای شدید مقاومت خوبی دارد ولی فندقی و کله قوچی به اقلیم جدید سازگاری خود را از دست داده و  با روشهای اصلاحی مثل جوانسازی و تغییر پیوند می توان دوباره باغها را احیا تا اقتصادی تر شوند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: می توان از تجربیات شرکتهای دانش بنیان در این زمینه استفاده کرد این شرکتها در زمینه های شوری و تغذیه نتایج بسیار خوب به دست آورده اند که باغداران می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی نتایج تحقیقات روز را دریافت و در باغهایشان اعمال کنند.

رضایی در پایان گفت: بزرگترین مسئله،  بهره وری پایین در  باغات پسته قدیمی است که اگر مقداری روی عملکرد ها کار شود با هزینه کمتر می توان باردهی را بالاتر برده و باغات را اقتصادی تر کنیم .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید