Iranian Agriculture News Agency

بخاری باغی بهترین روش مقابله با سرمازدگی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: روشن کردن بخاری باغی بهترین راه برای مقابله با سرمازدگی است که روشن کردن این دستگاه باید با توجه به اعلام وضعیت توسط هواشناسی باشد.

بخاری باغی بهترین روش مقابله با سرمازدگی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مهمترین محصول باغی چهارمحال و بختیاری بادام است و این استان توانسته با تولید بیشترین بادام در کشور برای ۱۰ سال متوالی رتبه اول کشور را در تولید این محصول کسب کند.

سالانه حدود ۲۴ هزار تن انواع مختلف بادام در این استان تولید می‌شود و بخش قابل توجهی از آن در خود کشور مصرف می‌شود و بخشی دیگر نیز صادر می‌شود.

با این توضیحات دریافت می‌شود که نگهداری و مراقبت از باغات و محصولات کشاورزی در برابر سرمایه‌گذاری، آفات، بیماری و ... مهمترین اقدام باغداران برای رسیدن به محصول با کیفیت است که با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و احتمال سرمازدگی در پاییز و زمستان خبرنگار این رسانه به دنبال روش‌های محافظت درختان در برابر توده‌های هوای سرد رفته و گفت‌وگوی زیل را به همین منظور آماده کرده است که با هم می‌خوانیم.

فرشید شبانی در گفت گو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: در چهارمحال وبختیاری دو نوع سرمازدگی جبهه‌ای و تشعشعی باغات و مزارع کشاورزان را تهدید می‌کند و از آنجایی که بیشتر باغات استان در سطح شیب‌دار هستند سرمازدگی جبهه‌ای بیشترین خسارت را وارد می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: تفاوت این ۲ مدل سرمازدگی در این است که جبهه‌ای یک دفعه وارد استان می‌شود و مدتی منطقه را درگیر می‌کند اما تشعشعی بیشتر کف دره‌ها و مکان‌های گود را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: سرمازدگی که امسال باغات ما را تحت تأثیر قرار داد از نوع جبهه‌ای بود که ۷۰ درصد باغات بادام را درگیر کرد

بخاری باغی بهترین روش مقابله با سرمازدگی

شبانی روشن کردن بخاری باغی یا پلارهای باغی را بهترین راه برای مقابله با سرمازدگی دانست و اظهار داشت: روشن کردن این دستگاه باید با توجه به اعلام وضعیت توسط هواشناسی باشد که شبی که توده هوای سرد هجوم می‌آورد روشن کردن ۱۰۰ بخاری در هر هکتار کافی است.

 وی ادامه داد: نوع چیدمان این بخاری‌ها به صورت کپه آتش است که بهتر است قبل از چیدمان با کارشناسان جهادکشاورزی مشورت و هماهنگی شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: این روش ارزانترین و بهترین روش اما از لحاظ کارگر و زمان وقت‌گیر است ولی کارایی خود را در این استان ثابت کرده است.

وی دوربین‌های بادی و استفاده از ارقام دیر گل‌ده را از روش‌های دیگر مقابله با سرمازدگی دانست و افزود: در محصولات پاییزه آبیاری شبانه قبل از هجمه جبهه سرمازدگی، در نهالستان‌ها استفاده از پوشش نانو روی سطح باغ و درختان گردو و بادم قبل از ریزش برگ‌ها، تغذیه گیاهان نیز سبب افزایش مقاومت دربرابر سرمازدگی است لذا استفاده از کودهایی که شامل روی، سولفات و پتاسیم و اوره هستند توصیه می‌شود.

شبانی ادامه داد: همچنین لازم است در اردیبهشت ماه یک هفته قبل از گل دهی از این کودها استفاده شود که باعث افزایش مقاومت گل‌های درخت بادام می‌شود.

ضدیخ درختان شایعه است

وی با بیان اینکه محصولی به نام ضدیخ باغات و درختان در فضای مجازی تبلیغ می‌شود که شایعه‌ای بیش نیست، افزود: باغداران هیچگاه نیازهایشان را از طریق فضای مجازی برطرف نکنند و قبل از استفاده هر محصولی با مشاوران و کارشناسان جهادکشاورزی مشورت کنند و همه محصولات را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: غیراز روش‌های فعال یعنی استفاده از کودها و ارقام مقاوم مابقی اقدامات باید شب قبل از حمله جبهه‌ها با توجه به هشدارهای هواشناسی مورد استفاده قراربگیرد.

روش چوم‌سوزی در سرمازدگی توصیه نمی‌شود

وی ادامه داد: تحقیقاتی درباره روش چوم‌سوزی انجام شده و به عنوان یک روش در سامان و دستگرد مورد استفاده قرار گرفت اما تاثیر خاصی نداشت و تنها در حد نیم درجه گرما ا افزایش می‌دهد لذا به‌عنوان روش موثر توصیه نمی‌شود.

رنگ کردن تنه درخت بهترین راه مقابله با آفتاب‌سوختگی

شبانی در پایان گفت: سرمازدگی زمستانه یا آفتاب سوختگی زمستانی ناشی از برق آفتابی است که فردای روز بارندگی از برف به تنه درختان بازتاب می‌شود که بهترین روش برای مقابله با این نوع سرمازدگی رنگ کردن تنه درختان با رنگ سفید از جنس پلاستیک می‌باشد که از جذب نور جلوگیری می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید