Iranian Agriculture News Agency

اشتغال زایی با ترویج کشت گیاهان دارویی

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان اردل گفت :گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای ایجاد اشتغال است و به دلیل تنوع می‌توانند زمینه‌ کارآفرینی را برای روستاییان ایجاد کند.

اشتغال زایی با ترویج کشت گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، خدیجه بهشتی کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان اردل در حاشیه بازدید از مزرعه گیاه دارویی ماریتیغال اظهار داشت :هدف از این طرح الگوی کشت، رعایت تناوب زراعی و مصرف بهینه آب عنوان می باشد

او  افزود: این گیاه به تناوب کشت گیاهان وجینی مناسب‌تر است و نه‌تنها خاک را فقیر نمی‌کند بلکه اگر بقایای گیاهی آن به خاک بازگردانده شود مقدار زیادی مواد آلی به خاک افزوده می‌شود

وی ایجاد اشتغال کشت این محصول را به ازاء هر هکتار یک نفر به طور مستقیم عنوان و افزود: باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های گیاهان دارویی  بهره گرفته و زمینه اشتغال افراد را فراهم سازیم

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان گفت :گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای ایجاد اشتغال است و به دلیل تنوع می‌توانند زمینه‌ کارآفرینی بسیار زیادی برای روستاییان ایجاد کند

بهشتی خاطرنشان کرد:گیاه خار مریم از رده دولپه‌ای‌ها، راسته گل‌مینا و تیرهٔ کاسنیان می‌باشد، این گیاه با بازه زمانی رشد هر یک سال یا در بعضی نژادها هر دو سال بوده و خودرو می‌باشد.

او بیان کرد: شکل ظاهری معمول این گیاه، گلی با رنگهای قرمز تا بنفش و برگهایی رنگ رفته و دارای رنگ سبز مایل به زرد و به‌همراه وریدهای سفید رنگ هستند. خاصیت ضداکسیدان ماریتیغال یا خارمریم چندین بار از ویتامین E بیشتر است و از این طریق محافظ خوبی برای کبد است.

وی افزود: گرچه برگ‌های این گیاه نیز مصرف دارویی دارد، اما قسمتی از گیاه که بر دیابت تاثیر می‌گذارد، میوه (بذر) آن است.

بهشتی تصریح کرد: مصرف خارمریم در کاهش کلسترول خون، افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش عوارض جانبی در بیماران تحت درمان با شیمی درمانی نیز اثرات جالب توجهی دارد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان ضمن توصیه به علاقه‌مندان به مصرف گیاه دارویی خارمریم افزود: بهتر است از فرآورده های استاندارد شده خارمریم استفاده کنیم چون مواد موثره آنها قوی‌تر است و دم کرده و تنتور آن را توصیه می‌کنند.

او گفت: عصاره بذر این گیاه دارویی که به نام سیلی‌مارین معروف است، کبد را در برابر انواع مسمومیت‌ها از جمله قارچ آمانیتا،استامینوفن و الکل محافظت می‌کند.

 وی افزود: مصرف گیاه ماریتیغال مقاومت انسولین در بیمارانی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند را کاهش می‌دهد.

بهشتی، گیاه خارمریم را در افزایش میزان جریان صفرا تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: گیاه دارویی خارمریم همچنین در افزایش میزان جریان صفرا مؤثر است و به کاهش علایم بیماری پسوریازیس کمک می‌کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید