Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

اهمیت استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی در بخش کشاورزی

بخش کشاورزی مبتنی بر مزیت‌های طبیعی و نیروی کار است که هر دو این موارد در کشور قابل توجه است و به عبارتی باید نیروهای بالقوه در زمینه کشاورزی را به بالفعل درآورد این مهم می‌تواند در بستر کارآفرینی در کشور فراهم شود.

اهمیت استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، کارآفرینی از ابتدای آفرینش انسان و در تمام مراحل مختلف زندگی آن حضور داشته و مبنای تمامی تحولات و پیشرفت های بشری بوده است.

کارآفرینی فرآیندی است که طی آن تغییرات در سیستم اقتصادی از طریق نوآوری افرادی که به فرصت‌های اقتصادی واکنش نشان می‌دهند رخ می‌دهد  و باعث افزایش ارزش‌های فردی و اجتماعی او خواهد شد.

در سال‌های اخیر محققان اظهار داشته‌اند که هر چقدر که کشورها در اقتصاد به سمت نوآوری و خلاقیت حرکت کنند و کارآفرینی را سرلوحه فعالیت‌های و اقتصادی خود قرار دهند، مسیر توسعه و پویایی را سریع‌تر می‌پیمایند.

از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اساس و جوهر ناب کارآفرینی، نوآوری است و از ملاک‌های اقتصادهای قوی، وجود کارآفرینانی است که قدرت نوآوری داشته و به ایجاد کسب و کارهای نوین علاقه نشان دهند.

به همین دلیل است که کشورها با الهام از تجربیات کشورهای موفق در امر کارآفرینی به سمت و سوی جریان کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان حرکت و امکانات و بسترهای لازم برای به بار نشستن خلاقیت‌ها و ایده‌های کارآفرینی را فراهم کرده‌اند.

پیش‌تر،  عقیده براین بود که تربیت نیروی جوان تحصیلکرده منجر به توسعه کشاورزی در کشور خواهدشد و در این راستا قدم‌های زیادی برداشته شد؛ بطوری که امروزه به جرات می‌توان گفت؛ ایران در زمینه نیروی تحصیلکرده کشاورزی به لحاظ کمی، نه تنها کمبودی ندارد بلکه مشکل بیکاری انبوه فارغ التحصیلان این بخش خود به معضل عمده دیگری تبدیل شده است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری و بازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: نگاهی کلی به کارایی فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی و توانمندی‌های عملی آنها برای ایجاد تحول در این بخش نشان دهنده این واقعیت است که این آموزش‌ها در رسیدن به توسعه واقعی بخش کشاورزی از کارایی چندانی برخوردار نبوده است.

یاسر رحیمیان افزود: به جرات می‌توان گفت که بزرگترین مشکل در این زمینه عدم وجود علاقه‌مندی به کارآفرینی در این بخش بوده است.

رحیمیان تصریح کرد: از جمله مزیت‌های  کارآفرینی در بخش کشاورزی پایین‌تر بودن سرانه اشتغال در این بخش نسبت به بخش صنعت است؛ بخش کشاورزی مبتنی بر مزیت‌های طبیعی و نیروی کار است که هر دو این موارد در کشور قابل توجه است و به عبارتی باید نیروهای بالقوه در زمینه کشاورزی را به بالفعل درآورد زیرا این مهم می‌تواند در بستر کارآفرینی در کشور فراهم شود.

 وی اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با رشد شرکت‌های دانش بنیان و علاقه‌مندی بسیاری از فعالان بخش کشاورزی و دامپروری،  اقدامات موثری در زمینه توسعه کارافرینی در این بخش در حال انجام است و امید می‌رود با توجه بیشتر و حمایت‌های قوی‌تر از افراد یا تشکل‌های کار آفرین، شاهد توسعه کمی و کیفی  در این بخش باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید