Iranian Agriculture News Agency

یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی از نظر اقتصادی بارویکرد بخشی، مدیریت بازار و ساختار بازاریابی محصولات کشاورزی است. ‬بازاریابی‭ ‬ضامن‭ ‬بقای‭ ‬تولید‭ ‬و‭ ‬اقتصادی‭ ‬شدن‭ ‬فعالیت‭ ‬کشاورزی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬اندازه‭ ‬خود‭ ‬تولید‭ ‬اهمیت‭ ‬دارد‭.‬‭ ‬ در‭ ‬واقع‭ ‬بدون‭ ‬شناخت‭ ‬بازار،‭ ‬عدم‭ ‬تعیین‭ ‬بازار‭ ‬هدف‭ ‬و‭ ‬تولید‭ ‬برای‭ ‬تأمین‭ ‬نیاز‭ ‬مشتری،‭ ‬مفهومی‭ ‬نخواهد‭ ‬داشت‭.‬

بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، بازاریابی محصولات کشاورزی فرآیندی است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از آنجا که پایه‌های کشاورزی هنوز بر کشاورزی معیشتی استوار است، بنابراین بازاریابی نسبت به سایر بخش‌‌ها از اهمیت کمتری برخوردار بوده است. به طوری که یکی از چالش‌های اصلی درآمدی کشاورزان، نحوه عرضه محصولات تولیدی در بازار مصرف و پائین بودن سهم دریافتی آنها از قیمتی است که مصرف کنندگان نهایی پرداخت می نمایند. لذا در سالهای اخیر با اهمیت یافتن توسعه کشاورزی و در نتیجه بازاریابی تولیدات کشاورزی نقش ترویج و آموزش کشاورزی به عنوان یک عامل توسعه انسانی در این امر مورد توجه قرار گرفته است.

حمایت‌های بازاریابی، تنها یافتن بازار برای تولیدکننده نیست، بلکه از مهم‌ترین بخش‌های این سیاست، ایجاد و اصلاح زیرساخت‌های بازار است. این زیرساخت‌ها شامل جاده‌ها، وسایل حمل‌و‌نقل، صنایع تبدیلی و تکمیلی و مواردی از این دست است

حمایت از کشاورزان یک اصل مهم است و از این لحاظ باید کشاورزان از زمان کاشت محصول تا زمان برداشت آن و بفروش رساندن محصولات تولیدی توسط نهادهای دولتی مورد نظارت حمایت و کنترل قرار گیرند.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت:استفاده درست از  انواع روش های بازاریابی بازاریابی به فروش یک محصول می‌انجامد. زمان فروش، قیمت، محل و نحوه فروش و تبلیغات به عنوان اجزای یک بازاریابی محسوب می‌شوند. یک برنامه خوب بازاریابی منجر به افزایش مشتری و متعاقباً درآمد مضاعف می‌شود. یکی از محصولاتی که نقش اساسی در تأمین معیشت هر جامعه ای بازی می کند، محصولات کشاورزی می باشد که بازار یابی آن نقش بسزایی در جهش تولیدات این بخش خواهد داشت

یاسر رحیمیان افزود : براورد هزینه های مربوط به تولیدات کشاورزی و دامی نقطه شروعی برای بازاریابی محصولات مذکور از جمله ابزار و روش های بازاریابی می توان به فروش مستفیم ، ایجاد بازارچه های کشاورزی، تولید و توسعه برند و طراحی لگو ها ، استفاده از میادین میوه و تره بار، استفاده از اینترنت و روش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هدایتی تبلیغاتی، همکاری با عوامل فروش و ارایه خدمات به مشتری اشاره نمود

وی گفت:‌ بازاریابی محصولات کشاورزی عموما در برگیرنده تحرکاتی است که از طرف تولیدکنندگان بخش کشاورزی در زمان اتخاذ تصمیم برای تولید، فرآوری و فروش محصولات کشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

رحیمیان با اشاره به مشکلات در بازاریابی محصولات کشاورزی تصریح کرد: از مشکلات مهم و جدید در خصوص بازاریابی محصولات کشاورزی می توان به وجود فاصله زیاد بین تولید کننده و مصرف کننده( دوری بازار مصرف از مزرعه تولیدی) ، وجود نظام های سنتی و قدیمی در بخش تولیدات کشاورزی، عدم وجود اعتبارات کافی که منجر به کاهش عرضه مناسب محصول در بازار میگردد، عدم دسترسی به دانش و اطلاعات کافی ،فقدان رقابت در زمینه تولید و فروش، مشکلات حمل و نقل و نگاهداری، عدم ثبات قیمت ، نوسانات شدید فصلی در خصوص تولیدات کشاورزی و دامی و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید