Iranian Agriculture News Agency

صادرات سالانه پنج هزار تُن ماهی قزل‌آلا از چهارمحال و بختیاری

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: در طول برنامه هفتم توسعه کشور صادرات ماهی قزل‌آلای تولیدی در این استان به خارج از ایران تا پنج هزار تُن در سال افزایش می‌یابد.

صادرات سالانه پنج هزار تُن ماهی قزل‌آلا از چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، نامدار ملک‌پور گفت: تا پایان امسال ۵۰۰ تُن ماهی قزل‌آلای تولیدی در این استان به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، روسیه و ارمنستان صادر می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری افزود: این واحد‌ها با ظرفیت اسمی تولید ۳۰ هزار تُن در سال فعالیت دارند.

ملک‌پور گفت: برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای افزایش سالانه پنج هزار تُن صادرات ماهی قزل‌آلای چهارمحال و بختیاری در طول برنامه هفتم توسعه سه کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در استان با ظرفیت اسمی هشت هزار تُن در حال تاسیس است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم در واحد‌های تولیدی فرآوری و بسته‌بندی آبزیان چهارمحال و بختیاری مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های فرآورده‌های گوشتی چهارمحال و بختیاری هم گفت: سال گذشته سه هزار تُن ماهی قزل‌آلا در این واحد تولیدی فرآوری و در بازار‌های هدف داخلی عرضه شد.

امین مالکی به تلاش برای بِرند سازی ماهی قزل‌آلا چهارمحال و بختیاری و قرار دادن آن در سبد کالای مصرفی خانوار‌های کشور اشاره کرد و گفت: شناسایی بازار‌های هدف ماهی قزل‌آلای استان و فرآوری مورد نیاز دراین واحد تولیدی انجام می‌شود.

وی افزود: پس از دو سال فعالیت در این حوزه، بازار روسیه با دریافت کُد بهداشتی آن کشور انجام و برای دهمین هفته متوالی ماهی به روسیه صادر شد.

مالکی با اشاره به تلاش پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری برای تولید ماهی صادرات‌محور گفت: در توسعه برندینگ ماهی قزل‌آلای استان توانستیم با دو شرکت تولید کنسرو ماهی توافق و ماهی مورد نیاز برای تولید کنسرو قزل‌آلا را تولید، تامین و روانه بازار مصرف کنیم.

چهارمحال و بختیاری با آب و هوایی سرد و خشک و برخورداری از منابع آبی شامل چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سد‌های مخزنی کشاورزی و برق‌آبی شرایط آب و هوایی مناسبی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردابی به‌ویژه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان دارد.

چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از ۲۶ هزار تن ماهی قزل‌آلا از ۴۸۰ مزرعه پرورش ماهی رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را در یک دهه اخیر به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید