Iranian Agriculture News Agency

کشت آفتابگردان در ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان کوهرنگ

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بخش خصوصی هزار میلیارد ریال برای بهینه‌سازی الگوهای کشت محصولات زراعی در شهرستان کوهرنگ سرمایه‌گذاری کرد.

کشت آفتابگردان در ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان کوهرنگ

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر در حاشیه بازدید از مزرعه آفتابگردان شهرستان کوهرنگ تاکید کرد: در راستای بهینه‌سازی الگوهایی کشت محصولات زراعی - ابلاغی سال‌زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ هیات‌دولت و برنامه ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار شد در شهرستان کوهرنگ به‌واسطه کوتاه بودن فصل رشد برنامه‌های جدیدی از الگوی کشت پیشنهاد شود.

وی افزود: به‌همین منظور در روستاهای فانی‌آباد، دیمه و میان‌رودان شهرستان کوهرنگ ۴۰۰ هکتار زمین به کشت دانه آجیلی آفتابگردان اختصاص یافت و بخش خصوصی با مشارکت اهالی این سه روستا یک‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرد.

برزگر میزان مصرف آب بخش کشاورزی در محصولات زراعی را به‌طور میانگین هفت تا هشت هزار مترمکعب در هکتار اعلام و تصریح کرد: در کشت دانه آجیلی آفتابگردان میزان آب مصرفی در هر هکتار کمتر از سه هزار متر مکعب است.

وی با اشاره به استفاده از ارقام اصلاح‌نژادی در این طرح یادآور شد: میانگین تولید تُخم آفتابگردان در هر هکتار ۲ تا سه تُن است اما با کشت این رقم در زمین‌هیا شهرستان کوهرنگ بیش از چهار تُن محصول در هر هکتار برداشت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با اجرای این طرح در ۴۰۰ هکتار از زمین‌های شهرستان کوهرنگ زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۹۰۰ نفر فراهم شد.

وی گفت: مقاومت بالاتر نسبت به سایر گیاهان بهاره و کم‌آب‌بَر را از مزیت‌های کشت آفتابگردان به‌شمار می‌رود.

برزگر تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام کشاورزی استان با مشارکت بخش خصوصی و مردم آمادگی دارد.

وی افزود: همچنین برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین آمادگی مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و یا پرداخت تسهیلات به مردم در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید