Iranian Agriculture News Agency

تامین 25 درصد گوشت چهارمحال و بختیاری توسط دام سبک

سرپرست اداره کل عشایر استان چهارمحال و بختیاری از اهمیت دام سبک برای عشایر و تامین 25 درصد گوشت مورد نیاز استان توسط دام سبک خبر داد.

تامین 25 درصد گوشت چهارمحال و بختیاری توسط دام سبک

محمد محموی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: تعداد دام سبک عشایری در استان چهارمحال و بختیاری بر اساس سامانه هویت‌گذاری یک میلیون و 910 هزار و 956 و دام سنگین سه هزار و 54 راس است.

به گفته وی، در استان 35 هزار تن ظرفیت تولید شیر وجود دارد و دام سبک تامین کننده ۲۵ درصد گوشت قرمز استان بوده و نقش اساسی در تامین معیشت عشایر کوچ‌رو دارد.

محمودی بیان کرد: دام سبک در تامین شیر برای خود مصرفی عشایر نقش بیشتری دارد و عمده لبنیات استان از شیر دام سنگین تامین می‌شود.

وی یادآور شد: از محصولات لبنی دام سبک، روغن به دلیل بومی و ارگانیک بودن آن و کم بودن میزان تولید نسبت به سایر فرآورده‌ها گران‌تر است و اهمیت و ارزش بیشتری دارد.

وی گفت: دام سبک به دلیل سهولت جا‌به‌جایی، ییلاق و قشلاق و کوچ‌روی در استان‌های مختلف برای عشایر نسبت به دام سنگین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این مقام مسئول توضیح داد: دام سبک می‌تواند حدودا چهار ماه از سال را از طریق مراتعی که در اختیار عشایر است، علوفه خود را تامین کند که از این نظر نیز نسبت به دام سنگین از مزیت بیشتری برخوردار است.

محمودی ادامه داد: با این وجود برای عشایر دام سبک از هر لحاظ نسبت به دام سنگین به صرفه‌تر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید