Iranian Agriculture News Agency

بازشدن زودهنگام شکوفه‌های سامان در فصل زمستان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با گرم شدن هوا برخی از درختان بادام به‌ ویژه در پایین‌دست و مجاور رودخانه زاینده‌رود شهرستان سامان در حال گلدهی و باز شدن است اما گل‌های باغ‌های بادام بالادست این شهرستان هنوز باز نشده است.

بازشدن زودهنگام شکوفه‌های سامان در فصل زمستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، ابراهیم شیرانی تاکید کرد: باغات بادام شهرستان سامان و برخی نقاط دیگر استان در سال‌های قبل نیز به‌علت گرمای هوا در زمستان، گلدهی زودهنگام درختان و پس از آن یک دوره سرما، دچار سرمازدگی و خسارت شد.

وی با اشاره به وجود ۱۷ هزار و ۲۵۰ هکتار باغ بادام در چهارمحال و بختیاری افزود: از این سطح حدود ۱۰ هزار هکتار در شهرستان سامان قرار دارد.

شیرانی تصریح کرد: رقم‌های دیرگل بادام مانند رقم دیرگل شاهرود ۲۰ روز دیرتر نسبت به سایر ارقام گلدهی می‌کند اما به‌علت نداشتن بازارپسندی و ارزش اقتصادی، محصول آن با استقبال باغداران مواجه نیست.

وی یادآور شد: با توجه به گرم شدن هوا در زمستان و سرمازدگی‌ها، کشاورزان سامان در حال تبدیل رقم‌های سفید و تلخ به مامایی و دیرگل شاهرود هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کاشت درختانی با ارقام دیرگل‌تر مانند هلو، آلو و آلبالو به‌جای درختان زودگل در دستورکار باغداران قرار گیرد.

شیرانی گفت: در صورت سرد شدن هوا در روزهای آینده، امکان تاخیر در باز شدن شکوفه‌های درختان چهارمحال و بختیاری به‌ویژه در شهرستان سامان وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید