Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کمیته بهداشت زمین و آبیاری‌ تاجیکستان با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی

کمیته بهداشت زمین و آبیاری تاجیکستان با حضور معاون نخست‌وزیر تاجیکستان و معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ایران برگزار شد.

برگزاری کمیته بهداشت زمین و آبیاری‌ تاجیکستان با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در این نشست ظفربیک دولت‌زاده معاون نخست‌وزیر جمهوری تاجیکستان، گزارشی از فعالیت کمیته بهداشت زمین و آبیاری و برنامه‌هایی ‌که این کمیته در دست اقدام دارد، ارائه‌ کرد.

در ادامه این نشست، صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، ضمن تشکر از حضور رئیس‌‌جمهور تاجیکستان در تهران برای عرض تسلیت فقدان رییس‌جمهور شهید، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است‌ به دلیل دوستی، هم زبانی و هم آیینی با تاجیکستان، ارتباط قوی و راهبردی با این کشور داشته باشد.

وی سپس گزارشی از طرح‌های آب و خاک ایران ارائه و اظهار کرد: در حال حاضر ۹۸ درصد لوازم و تجهیزات آبیاری کشورمان در داخل تولید می‌شود و در این خصوص خودکفا‌ هستیم‌ و علاقه‌مندیم که خدمات فنی و مهندسی در این زمینه را در اختیار تاجیکستان قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست به طرح‌های بزرگ آب و آبیاری در استان خوزستان به ویژه طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام اشاره و از مقامات تاجیکستانی دعوت‌ کرد که‌ از استان خوزستان بازدید کنند.

همچنین شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه آبیاری، گزارشی از ظرفیت، توانمندی و خدماتی که می‌توانند ارائه دهند‌ را بیان کردند.

این گزارش می‌افزاید، موضوعاتی که از جانب شرکت‌ها در این نشست مطرح شد، مورد استقبال طرف تاجیکستانی قرار گرفت و اعلام شد که در یک فرصت مناسب از ایران بازدید و موضوعات گمرکی و لغو ویزا نیز برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی، پیگیری می‌‌شود.

در ادامه این نشست نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان تاکید کرد؛ بهتر است برای فعالیت و همکاری موثرتر نقشه راهی تدوین و برای هماهنگی بیشتر طرفین نماینده یا نمایندگانی را معرفی کنند و برای تقویت همکاری طرفین هم سفارت ایران آمادگی کامل دارد که اقدامات لازم را به عمل‌ آورد.

نیازی شهرکی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، دعوت ایران از کمیته بهداشت زمین و آبیاری تاجیکستان برای بازدید از پروژه‌های آب و خاک و کارخانجات تولید کننده لوازم‌ و تجهیزات‌ آبیاری و آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و کشاورزان و نیز پیگیری برای لغو یا حذف روادید بین دو کشور و تسهیل در حقوق گمرکی را بیان کرد که مورد تایید ظفربیک دولت‌زاده معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان قرار گرفت.

 

 

منتشرکننده خبر: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید