Iranian Agriculture News Agency

۷۱۷ دستگاه کمباین برداشت غلات از مزارع کشاورزی استان قزوین را برعهده دارند

رئیس اداره مکانیزاسیون و فناوری‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۷۱۷ دستگاه کمباین عملیات برداشت غلات و دانه‌های روغنی کلزا از مزارع کشاورزی این استان را برعهده دارند.

۷۱۷ دستگاه کمباین برداشت غلات از مزارع کشاورزی استان قزوین را برعهده دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، موسی بابایی کیا بیان کرد: در حال حاضر ۱۶۷ کمباین بومی در استان وجود دارد که هر ساله بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کمباین مهاجر نیز در امر برداشت غلات از مزارع کشاورزی همکاری دارند.

وی افزود: کمباین‌های مهاجر از استان‌های فارس، همدان، کردستان، مازندران، زنجان، گلستان و از طریق انعقاد قرارداد با تعاونی اتحادیه کمباین داران فعالیت خواهند داشت.

رئیس اداه مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کل ضایعات کشور در سال گذشته بنا بر اعلام اداره توسعه مکانیزاسیون۵۴ .۴ درصد بوده که بر اساس اعلام وزارت متبوع؛ استان قزوین در زمینه جلوگیری از ریزش در زمره استان‌های موفق بوده است.

بابایی کیا در خصوص تبعات استفاده از کمباین کاهکوب در برداشت غلات گفت: این نوع از دستگاه‌ها با ریزش بالای 6 درصد با کشاورزی حفاظتی و قیمت بالای آن برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته و توصیه می‌شود فقط در مزارع کمتر از دو تن محصول و مزارع غیر مرغوب و فاقد علف‌های هرز مورد استفاده قرار گیرد.

وی توضیح داد: در سال جاری انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده تا از توان کارشناسان سازمان یاد شده به تعداد ۱۳ نفر با برگزاری دوره‌های آموزشی تئوری و عملی برای کارشناسان بتوان نظارت بر عملیات برداشت کمباین‌های فعال در استان اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هزار هکتار محصولات پاییزی به زیر کشت محصولاتی همچون گندم آبی و دیم، جو و دانه روغنی کلزا رفته است.

 

خبرنگار: کیانوش کاکاوند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید