Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان قزوین خبر داد:

ساز و کار قانونی برای ایجاد مناطق آزاد کشاورزی در قطب های تولید/احیای دشت قزوین

توسعه روش های آبیاری نوین ۲۰درصد بیشتر از سال گذشته در دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان قزوین از ایجاد ساز و کارهای قانونی برای ایجاد مناطق آزاد کشاورزی در قطب های تولید محصولات خبر داد.

ساز و کار قانونی برای ایجاد مناطق آزاد کشاورزی در قطب های تولید/احیای دشت قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا،  سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز از هفته دولت در سفر به استان قزوین و در حاشیه افتتاح طرح توسعه یک واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در شهرستان آبیک در جمع خبرنگاران، گفت: یکی از مهمترین پارامترهایی که باید در توسعه کشاورزی قراردادی به آن توجه کنیم صنایع تبدیلی است.

وی افزود: در سال اول دولت سیزدهم  ۶ هزار تن در صنایع تبدیلی ایجاد داشتیم که ۲۰ درصد از سال قبل از آن بالاتر است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه  بهترین حمایت از کشاورزان ایرانی توسعه کشت قراردادی  است، تصریح کرد: این مهم سبب میشود تا  کشاورز ما هیج دغدغه ای از روز آغاز کاشت محصول نسبت به زمان فروش آن نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین دغدغه در تولید فروش است، یادآور شد: کشاورزی قراردادی  با  تامین نهاده به کشاورز کمک میکند و فروش را نیز  تضمین میکند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، برای کشت قراردادی به صنایع تبدیلی نیاز است.

وی درباره طرح توسعه این واحد صنایع تبدیلی، گفت: این مجموعه در حوزه فرآوری سیب زمینی کار می‌کند، مجموعه ای مدرن، مجهز و با فناوری بالاست بوده و نوآوری داشته است؛ ضایعات در این مجموعه  حداقلی است و با توجه به وجود انبارهای مجهز دارای صادرات خوبی است.

وزیر جهاد کشاورزی از این مجموعه خواست تا میزان کشت قراردادی خود را توسعه دهد.

ساداتی نژاد با اشاره به کشت قراردادی در ۲۵۰ هکتار این مجموعه، تصریح کرد: این مجموعه باید توسعه کشت قراردادی خود را   تا ۴ هزار هکتار افزایش دهد و ما در این راستا در حوزه تسهیلات و سایر حوزه ها برای این منظور کمک می‌کنیم تا بتواند به صورت کامل زنجیره فرآوری سیب زمینی را داشته باشد.

  استان قزوین در زمره استان هایی کشاورزی دانش بنیان و هوشمند

  وی با اشاره به اینکه  استان قزوین در زمره استان هایی کشاورزی دانش بنیان و هوشمند است، افزود: این مهم  به دلیل وجود نیروی انسانی توانمند این استان است .

به گفته ساداتی نژاد، احیا دشت قزوین در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه احیا دشت قزوین به دلیل ظرفیت های بی نظیر از گذشته تا امروز، در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: در طرحی بنا است تا مناطقی که قطب کشاورزی در کشور هستند را به سمت مناطق ویژه کشاورزی و یا مناطق آزاد کشاورزی ببریم که یکی از نامزدها دشت قزوین است و امیدواریم بتوانیم ساز و کار های  قانونی آن را مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت مربوط به آبیاری بسیار مهم است، افزود: در حال حاضر هیچ استانی در شمال و جنوب کشور بدون محدودیت آبی وجود ندارد؛ باید بهره وری آب را افزایش دهیم و این مهم بالاترین دغدغه‌ است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته استان قزوین وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر استان ها دارد اما   فرسودگی شبکه های آبیاری در این استان وجود دارد، در سفر استانی رئیس جمهور نیز اعتبارات خوبی در این زمینه دیده شده و اگر کمبودهایی نیز باشد در احیا دشت قزوین آن  را لحاظ  خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: در سال اول دولت ۲۰ درصد توسعه روش های آبیاری نوین نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید