Iranian Agriculture News Agency
تا سالها به فردین و ملک مطیعی وعده مجوز می دادند

 

محمد متوسلانی بازیگر پیشکسوت سینما، در گفتگویی از اماو اگرهای بازگشت بهروز وثوقی، خاطراتش از فردین و ناصر ملک مطیعی و روند ممنوع التصویری بازیگران سینما پس از انقلاب گفت.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سایت تماشا، متوسلانی در خصوص اماو اگرهایی که در خصوص بازگشت بهروز وثوقی به کشور شنیده می شود، گفت: اگر بهروز وثوقی این اعتماد را داشته باشد که با ورود به کشور با مشکلی روبه رو نمی شود، حتی اگر مجوز فعالیت سینمایی هم نداشته باشد، همین فردا به کشور برمی گردد، اما این اعتماد وجود ندارد.

بازیگر فیلم سه تفنگدار تاکید کرد: من آرزو می کنم که بهروز وثوقی به ایران برگردد، نبود بهروز وثوقی هم به ضرر خود بهروز وثوقی بود و هم به ضرر سینمای ایران، اما من فکر نمی کنم شرایط برای ورود بهروز وثوقی به ایران آماده باشد.

متوسلانی اظهار کرد: هیچکس نمی‌تواند این تضمین را بدهد که اگر بهروز وثوقی برگردد مشکلی برایش اتفاق نمی افتد، بسیاری از افراد مجوزهای گرفتند و به ایران برگشتند، اما در کشور با مخالفت هایی از سوی برخی نهادها روبه‌رو شدند و در نهایت نتوانستند فعالیت خودشان ادامه بدهند. اسباب تاسف است که مراکز تصمیم‌گیری ما یکی دوتا نیستند و در نتیجه نمی‌توان به اتکا به نظر یکی از این نهادها کاری انجام داد. به گفته وی، اگر بهروز وثوقی این اعتماد را داشته باشد که با ورود به کشور با مشکلی روبه رو نمی شود، حتی اگر مجوز فعالیت سینمایی را هم نداشته باشد، همین فردا به کشور برمی گردد، امااین اعتماد وجود ندارد.

کارگردان فیلم سازش و ذبیح در خصوص همکاری اش با بهروز وثوقی در این فیلم ها تاکید کرد: بهروز وثوقی عاشق کارش بود، بسیار متمرکز و پرتلاش، کوشش بهروز وثوقی وقتی که با شوق و توانایی اش همراه شد به موفقیتش در عرصه بازیگری انجامید. من خیلی خوشحال بودم که در فیلم سازش و ذبیح با او همکاری کردم، بهروز با اینکه یک سوپراستار بود اما همه جوره در خدمت نقش و کار بود و به همین دلیل کار کردن با او بسیار لذت بخش بود، بهروز آدم بسیار منظمی بود و حتی یک بار هم اتفاق نیافتاده بود که او دیر به سر صحنه برسد.

کارگردان فیلم سه کاراگاه خصوصی در خصوص ناصر ملک‌مطیعی گفت: ناصر اولین ستاره سینمای ما بود، قبل از آقای ملک مطیعی نقش جوان اول فیلم ها را آقای دانشور، قنبری و محزون بازی می کردند اما هیچ کدام نتوانسته بودند جایگاهی که باید را در سینما، از آن خودشان کنند تا اینکه ناصر ملک مطیعی با فیلم ولگرد تبدیل به یک ستاره شد و پس از آن در فیلم های دیگر هم در همان شمایل حاضر شد و در ذهن مخاطبان سینما باقی ماند.

متوسلانی در خصوص دلیل ماندگار بودن بهروز وثوقی در عرصه سینما و در خاطر مردم گفت: وثوقی با تمام توان و ذوق و اعتقادش کار می‌کرد و این دلیل بقایش در سینما و خاطر مردم است.

کارگردان و بازیگر فیلم سه ناقلا در ژاپن تصریح کرد: قبل از آقای ملک مطیعی، آقای مصدق نقش لات و کلاه مخملی را در فیلم‌های فارسی ایفا می‌کرد تا اینکه ملک مطیعی در فیلمی از نظام فاطمی برای اولین بار در نقش یک جاهل و کلاه مخملی ها حاضر شد و در فیلم قیصر درخشید و این باعث شد که پس از فیلم قیصر غالب نقش هایی که به ملک مطیعی پیشنهاد می شدند، نقش های لات و کلاه مخملی باشد. وی ادامه داد: البته ملک مطیعی دوست نداشت تمام نقش هایی که بازی می کند نقش لات و کلاه مخملی باشد و به همین دلیل نرخ های متفاوتی برای نقش ها در نظر گرفته بود بر این اساس که برای نقش‌های بی‌کلاه، دستمزد ارزان‌تری دریافت می‌کرد، چون دوست داشت در نقش های متفاوت حضور پیدا کنند. به گفته وی: ممنوع الکاری ملک مطیعی باعث شد که مظلومیت به محبوبیتش در میان مردم اضافه شود.

بازیگر فیلم پسران قارون در خصوص محمدعلی فردین گفت: با ورود محمدعلی فردین به سینما نقش ناصر ملک مطیعی در نقش های مشابه فردین کمرنگ شد. فردین چهره ای سینمایی داشت و بازیگری مستعد بود و اوج کارش هم در فیلم گنج قارون بود به این دلیل که در نقش جوانی از طبقه پایین اجتماع ظاهر شده بود که عاشق دختری از طبقه بالای اجتماع می شود و گنج قارون در واقع فیلمی سیندرلایی بود. فردین هم مثل هر هنرپیشه دیگری دلش نمی‌خواست در یک نقش محدود و کلیشه شود، کما اینکه در زمان کارگردانی، فیلم جهنم به اضافه من و بر فراز آسمانها را ساخت و در آنها نقش متفاوتی را ایفا کرد.

کارگردان فیلم ترس و تاریکی در خصوص اتفاق های پس از پیروزی انقلاب که به خروج و ممنوع کاری ستاره ها انجامید بیان داشت: بهروز وثوقی قبل از انقلاب برای حضور در یک پروژه سینمایی از ایران رفت و همانجا ماندگار شد و برنگشت، محمدعلی فردین و ناصر ملک مطیعی در کشور ایران باقی ماندند اما نتوانستند مجوز فعالیت بگیرند. فردین و ملک مطیعی تا مدت‌ها امیدوار بودند که اتفاقی بیفتد و مجوز بازیگری بگیرند، اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاد.

محمد متوسلانی درخصوص شهرت و تاثیرات آن بر زندگی گفت: شهرت خیلی چیز خوبی است اما برای کسانی که شهرت ندارند و به همین دلیل هم هست که متقاضیان هنرپیشگی و هر شغلی که شهرت به همراه دارد، بسیار زیاد است، شهرت متعادل اش خوب است اما زیادش بسیار دردسرساز است و زندگی انسان مختل می کند.

متوسلانی در خصوص تفاوت شهرت در گذشته و حال اظهار داشت: قبلاً شهرت دامنه گسترده‌تری داشت، من یادم می‌آید سالها پیش از بازیگر شدم به لاله‌زار رفته بودم و خانم دلکش برای خرید پارچه به یکی از مغازه های لاله زار آمده بودند، چنان جمعیتی مقابل در مغازه جمع شده بودند که خانم دلکش اصلا نمی توانست از مغازه خارج شود و لاله زار بسته شده بود، اما پس از انقلاب چنین اتفاقی در حوزه شهرت برای هنرمندان اتفاق نمی افتاد.

متوسلانی تاکید کرد: در گذشته فیلم سازی به خصوص ساخت نماهای بیرونی با مشکلات فراوانی روبرو می شد، چون مردم هجوم می آوردند و ادامه فیلمبرداری را غیرممکن می کردند و به همین دلیل برخی از کارگردانان تصویربرداری را در نقاطی از شهر انجام می دادند که دور از سکنه بود و تهرانپارس آن روزگاران معمولاً به دلیل کمبود سکونتگاه لوکیشن فیلم ها می شد، در این میان اما من به این مسائل اعتقادی نداشتم و لوکیشن های بیرونی را در مراکز شهر فیلمبرداری می کردم.

محمد متوسلانی بازیگر، کارگردان، فیلم نامه نویس و تهیه کننده سینما، بازیگری در سینما را از سال 1337 و با بازی در فیلم طوفان در شهر ما آغاز کرد. وی در کنار منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی، گروه کمدی معروف و موفق آن روزهای سینمای ایران را به وجود آورند. متوسلانی هم مانند بسیاری از ستاره های سینما پس از انقلاب ممنوع التصویر شد و سالها بعد تنها توانست به صورت محدود، آن هم در عرصه کارگردانی به کار خود ادامه دهد.

ویدئوی کامل گفتگوی کافه تماشا با محمد متوسلانی بازیگر سینما، در سایت اشتراک ویدِئوی تماشا منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید