Iranian Agriculture News Agency

«صید کولی کر» به شبکه مستند می‌آید

«صید کولی کر» به شبکه مستند می‌آید

شبکه مستند سیما در بیستمین قسمت از مجموعه «گنجینه» که چهارشنبه 13 تیر ساعت 21 پخش می‌شود، مستند «صید کولی کر» ساخته حمیدرضا احمدی لاری را روی آنتن می‌برد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، «صید کولی کر» ساخته حمیدرضا احمدی لاری درباره شکار کوسه‌نهنگی به نام whale shark  است در بندر سلخ  قشم است.

لاری درباره این مستند که 43 سال پیش‌ساخته شده، گفت: «صید کولی کر» درباره صید آبزی غول‌پیکری  است که طولش به 10تا 12 متر می‌رسد و درگذشته از کبد آن روغنی برای عایق کردن لنج های چوبی در مقابل آب‌شور دریا تهیه می‌شد؛ در حقیقت حیات صنایع دریایی بدون این محصول ممکن نبود.

وی افزود: این فیلم سی‌وپنج میلی‌متری رنگی سال 1354 تا 1355در بندر سلخ قشم ساخته شد و ازاین‌جهت منحصربه‌فرد است که پس‌ازآن صید «کولی کر» ممنوع شد و خوشبختانه امروز از این کوسه غول‌پیکر محافظت می‌شود.        

احمدی لاری گفت: در این فیلم علاوه بر صحنه شکار و روغن‌گیری نگاهی داریم به جمعیت سلخ، معیشت مردم و.. همچنین درآمد این کار را با درآمد یک کارگر ساده شهری مقایسه کرده‌ایم.  

این مستندساز با قدردانی از پخش مجموعه «گنجینه» در شبکه مستند گفت: این شبکه مستندهایی را که نسل جدید ما شاید فقط اسمی از آن‌ها شنیده باشند را پخش می‌کند، این اتفاق منشا خیر است و به‌نوعی پیوستگی تاریخی با گذشته  ایجاد می‌کند.

وی افزود: به نظر من ضروری است که نسل جوان بداند سینمای ما صاحب چه گذشته‌ای است، مسلماً ایجاد این پیوستگی تاریخی حرمت بیشتری برای رسانه ایجاد می‌کند و اقدام گنجینه در این زمینه بسیار مفید است.

این مستندساز گفت: مدت‌ها بود که دلم می‌خواست مستند «صید کولی کرد» را برای اهالی سلخ به نمایش بگذارم، هم موقعیت برایم فراهم نبود و هم نسخه مناسبی از این مستند در اختیار نداشتم تا اینکه خوشبختانه حنیف شهپرراد نسخه بهتری این فیلم را در اختیارم گذاشت.

 وی بابیان اینکه این فیلم را دو بار در قشم به نمایش گذاشته شد و برای مردم بسیار جذاب بود، افزود: اکران این فیلم بهانه ورود من به زندگی امروز مردم سلخ شد، تصمیم گرفتم مستندی در اینباره بسازم.

احمدی لاری گفت: شب گذشته از قشم برگشتم، خوشبختانه تصویربرداری مستند جدیدم به نام «سلخ 43 سال بعد» تمام‌شده است و در آینده تدوین آن انجام خواهد شد.

«گنجینه» به تهیه‌کنندگی  حنیف شهپرراد در ۲۶ قسمت حدود یک‌ساعته تهیه‌شده و غلامعلی افشاریه گفتار متن آن را بر عهده دارد، آرین مظفری نویسنده و مسعود سلطانی ارج تدوینگر این مستند هستند.

این مستند چهارشنبه‌ها حدود ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ بازپخش می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید