Iranian Agriculture News Agency

آخرین آمار میزان مخاطبان تلویزیون در دهه آخر ماه مبارک رمضان

 «رهایم نکن» سریال اول،«بچه مهندس» و «سر دلبران» در رتبه های بعدی

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در نشستی با اصحاب رسانه آخرین آمار میزان مخاطبان تلویزیون در ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی صدا وسیما، علی طلوعی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در این نشست از کسب رتبه اول برنامه ماه عسل در میان برنامه‌های رمضانی سیما خبر داد و با بیان اینکه این مرکز 4 نظر سنجی در سطح ملی و شهر تهران در ماه مبارک رمضان به انجام رسانده است اعلام کرد: بر اساس این نظرسنجی‌ها در دهه آخر این ماه، 76درصد از پاسخگویان بیننده یکی از برنامه‌ها و سریال‌های پخش شده بوده‌اند و 23.7 درصد نیز در این ماه برنامه‌های سیما را تماشا نکرده‌اند.

وی افزود: بیشترین زمانی که مخاطبان برای تماشای برنامه ها صرف کرده‌اند  2ساعت و27 دقیقه بوده‌است. طلوعی با بیان اینکه امسال برنامه ماه عسل پربیننده ترین برنامه ماه رمضان بود گفت: این برنامه در رمضان امسال  55.5 درصد بیننده داشته است که تقریبا 22درصد آن‌ها بیننده از یک تا 8 قسمت این برنامه، 19درصد بیننده از 9تا 20 قسمت برنامه و 4.6درصد بیننده 21 تا 26 قسمت این برنامه بوده‌اند. بنا به گفته  رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما، برنامه خندوانه با پخش سه شب در هفته در این ماه معادل 13 قسمت رتبه دوم را در میان دیگر برنامه‌های سیما در ماه مبارک رمضان داشته است.

طلوعی از مخاطب 33درصدی ویژه برنامه‌های سیما در این ماه نیز سخن گفت و افزود: از این میزان 22.2درصد بیننده برنامه‌های شب قدر از سیمای رسانه ملی بوده‌اند و 11 درصد این میزان را بیننده های شبکه های استانی تشکیل داده اند.

او با بیان اینکه برنامه‌های ترتیل خوانی قرآن کریم نیز حدود30درصد بیننده داشته گفت: از این میزان 19درصد مخاطب شبکه‌های سراسری و 11درصد مخاطب شبکه های استانی بوده‌اند.

بنا به گفته طلوعی سخنرانی‌های مذهبی پخش شده از سیما نیز 23.5درصد بیننده داشته اند که 16.8درصد مخاطب شبکه های سراسری و 6.7درصد مخاطب شبکه استانی بوده‌اند.

از میان جُنگ ها و برنامه های ویژه شبکه ها نیز، به گفته طلوعی، جشن رمضان شبکه 5 سیما رتبه نخست را با 14.3درصد مخاطب و رضایت 77درصدی و برنامه هزار داستان با11درصد مخاطب و رضایت 71درصدی رتبه دوم  را در نظر سنجی از مخاطبان کسب کرده‌اند.

طلوعی پربیننده‌ترین سریال ویژه ماه مبارک رمضان را سریال «رهایم نکن» با حدود 41درصد مخاطب اعلام کرد که میزان رضایتشان از این سریال 69.4 بوده است. سریال«بچه مهندس» نیز بنا به گفته او رتبه دوم را با 32.1درصد کسب کرده که 69.3درصد از آن راضی بوده‌اند.

سریال «سردلبران» نیز حائز رتبه سوم با 27.3درصد بیننده شده که میزان رضایت مخاطبانش 70.5 درصد بوده است. درمیان پخش 11سریال تکراری نیز بیننده سریال پایتخت 4 از همه بیشتر بوده که میزان آن با 50 درصد بیننده از سریال هایی که برای بار اول در این ماه پخش شده اند نیز بیشتر است.

وی از بهره‌مندی این مرکز از هزارو دویست پژوهشگر جوان، فعال و آموزش دیده در این حوزه یاد کردو گفت: در نظرسنجی در خصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان از جامعه آماری نمونه نزدیک به 5هزار نفر که از 12 سال به بالا بوده اندنظر سنجی کرده ایم.

 وی اختلاف نظر میان کسانی که میزان مخاطبان رسانه ملی را رقمی غیر از آنچه این مرکز اعلام کرده می‌دانند، ناشی از اختلاف نظر در تعریف مخاطب دانست و گفت در نظر سنجی‌های رسانه ملی ملاک بر میزان زمان استفاده از برنامه های تلویزیون است که بر مبنای بیش از 15 دقیقه تماشای تلویزیون در یک شبانه روز محاسبه می شود.

 دکتر طلوعی از بیش از نیم قرن تجربه مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما یاد کرد و گفت: با وجود انکه مأموریت این مرکز ماهیتی داخلی دارد همیشه بر کار کارشناسی و عالمانه تأکید داشته و نظر سنجی‌های دقیقی ارائه داده است. رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما نظر سنجی های این مرکز را از علمی‌ترین و دقیقترین نظر سنجی های کشور دانست و برای اثبات مدعایش آمار نزدیک میزان آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری را که این مرکز اعلام کرده بود با آمار اعلام شده وزارت کشور بازخوانی و مقایسه کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید