Iranian Agriculture News Agency

کاشت کاملینا برای اولین بار در فیروزآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از کاشت گیاه روغنی کاملینا در سطح سه هکتار از اراضی بخش خواجه ای این شهرستان خبر داد.

کاشت کاملینا برای اولین بار در فیروزآباد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سید کاظم موسوی گفت: گیاه مذکور در نیمه آبان ماه با استفاده از یک دستگاه خطی کار کشت شد.

وی با بیان اینکه گیاه  کاملینا برخلاف کلزا در زمان برداشت ریزش دانه ندارد، اظهار کرد: با توجه به حاصلخیزی خاک شهرستان فیروزآباد پیش بینی می‌شود در خرداد ماه سال آینده  از این مزرعه 9 تن دانه روغنی کاملینا برداشت شود.

موسوی با بیان اینکه سیستم آبیاری در این مزرعه به صورت بارانی می باشد، افزود: گیاه کاملینادر برابر آفات و بیماری‌ها بسیار مقاوم است و آفت و بیماری‌های رایج خسارت قابل توجهی بر روی آن ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد با اشاره به اینکه کینوا یک شبه غله‌زراعی با نیاز آبی کم بوده که در سبد غذایی جایگزین مناسب برای برنج است، افزود: به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و تولید روغن خوراکی کاشت "گیاه روغنی- دارویی کاملینا" در الگوی کشت قرار گرفت.

کاملینا با نام علمی Comelina sativa از تیره شب بو (چلیپا بیان) یا براسیکاسه است؛ گیاهی علفی ودارای ساقه راست، ارتفاع آن 30 تا 120 سانتی متر و اندازه بذر کاملینا یک چهارم تا یک دوم کونولا بوده و رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و دوره رشد کاملینا 85 تا 100روز است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید