Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

بالغ بر ۱۱۰۰ اصله درخت گردو در مرودشت اصلاح شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از اصلاح و احیای 1165 اصله درخت گردو با ارقام پر بازده در این شهرستان خبر داد.

بالغ بر ۱۱۰۰ اصله درخت گردو در مرودشت اصلاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاووس همتی ابراز کرد: برای این منظور ۳۷۰۰ چشمه پیوندک از رقم زود بازده چندلر و ارقام  گرده زا مانند فرنور و فرانکت استفاده شده است.

او با بیان اینکه بهترین زمان پیوند در شهرستان مرودشت اول فروردین ماه است، اظهار کرد: پیوند درختان از تاریخ پنجم فروردین آغاز شد و تا دوم اردیبهشت ماه ادامه داشت.

همتی ابراز کرد: عملیات پیوند توسط یک گروه سرشاخه کار حرفه ای از تویسرکان همدان و  مورد تایید سازمان جهاد  کشاورزی استان فارس و یک گروه هم از تعاونی باغداران دشتک صورت گرفته است که علاوه بر مرودشت در شهرستان های شیراز، بیضا و خرامه نیز سرشاخه کاری کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هکتار باغ گردو در شهرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: سرشاخه کاری این درختان از سال ۹۸ آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰ هکتار  سرشاخه کاری شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: باردهی این پیوندها از سال سوم و باردهی اقتصادی از سال پنجم به بعد خواهد بود.

همتی با اشاره به اینکه ارتفاع زیاد درختان قدیمی، عدم توانایی برداشت و باردهی پایین درختان گردوی قدیمی از دلایل سرشاخه کاری دانست و افزود: هدف از عملیات سرشاخه کاری، جایگزینی ارقام کم بازده و حساس با ارقام مقاوم به سرما و آفات و قابلیت بازده اقتصادی بالا است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید