Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

تولید 65 هزار تن چغندر قند در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز برداشت چغندرقند از سطحی بالغ بر یک هزار هکتار خبر داد و گفت: پیش بینی می شود بالغ بر 65 هزار تن چغندر قند تولید شود.

تولید 65 هزار تن چغندر قند در مرودشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی تصریح کرد: کشت این محصول از اوایل اسفند تا پایان اردیبهشت ماه انجام می شود و برداشت نیز از اواخر مهر آغاز و تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

به گفته وی؛ برداشت چغندرقند به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه با ادوات نیمه مکانیزه کششی انجام می شود.

رحیمی با بیان اینکه دو دستگاه برداشت مکانیزه در شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: سهولت عملیات برداشت، کاهش هزینه های تولید، سهولت در بارگیری محصول، سرعت عمل بالا در برداشت محصول، صرفه جویی در زمان و فراهم شدن زمان مناسب و به موقع عملیات کشت زراعت های پاییزه گندم و جو از مهمترین مزایای برداشت مکانیزه چغندر قند است.

این مقام مسئول افزود: بیش از 80 درصد مزارع کشت شده با روش های نوین آبیاری می شود که در افزایش عملکرد تاثیر بسزایی دارد.

به گفته رحیمی؛ چغندرقند برداشت شده علاوه بر تحویل به کارخانه قند مرودشت به سایر کارخانه‌های استان  و استان‌های مجاور به منظور فرآوری بارگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: ارقام ایزوبلا، ناگونا، پرشیا، اکباتان، پرفکتا و شکوفا از جمله ارقام چغندرقند کشت شده در شهرستان مرودشت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه در سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از عدم پرداخت به موقع بهای محصول، عدم وجود قیمت مناسب تضمینی و قطعی رغبت کشاورزان به کشت این محصول کاهش یافته، ابراز کرد: توسعه کشت این محصول نیازمند حمایت های ویژه از سوی دولت است.

وی؛ به مزایای تناوب زراعی چغندر قند  با محصولات شتوی اشاره کرد و یادآور شد: تناوب کشت این محصول با گندم موجبات بهبود حاصلخیزی خاک، افزایش ماده آلی خاک، کاهش و کنترل آفات و بیماری ها، به ویژه علف های هرز مزرعه با مدیریت صحیح دوره نکاشت پاییزه و زمستان و در نهایت موجب افزایش عملکرد کشت گندم را فراهم خواهد کرد.

مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید