Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی مرودشت:

ضرورت پایش شته مومی کلزا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، از پایش شته مومی مزارع کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون در سطح 60 هکتار از اراضی زیر کشت این دانه روغنی مبارزه با شته مومی صورت گرفته است.

ضرورت پایش شته مومی کلزا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی، با اشاره به اینکه شته مومی کلزا در بازه دمایی 14- تا 35 درجه سانتیگراد فعالیت می کند، افزود: در فصول پاییز و زمستان در منطقه مرودشت شرایط دمایی به منظور فعالیت این آفت مهیا است.

رحیمی  با تاکید بر اینکه اگر به دلیل شرایط سرد زمستان مزرعه مورد بازدید قرار نگیرد چندی بعد با پیشرفت مراحل رشد کلزا  و گرمی هوا خسارت شدیدتر از انتظار ظاهر می شود و کلنی های بزرگ در گوشه و کنار مزرعه دیده می شوندکه شرایط مبارزه را سخت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دوره تکاملی شته مومی در زمستان 15 تا 20 روز است و می تواند در مزرعه کلزا به طرز زیادی افزایش یابد، تصریح کرد: در سرمای زمستان و در مرحله خواب فیزیولوزیک کلزا نیز مبارزه با شته ضرورت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت خاطر نشان کرد: حمله آفت از ابتدای فصل که بوته‌های کلزا مرحله روزت (3 تا 6 برگی) را می‌گذرانند شروع و فعالیت تغذیه ای آن نیز  در مرحله ساقه دهی، تشکیل غنچه‌های گل و گلدهی تا رسیدن غلاف‌ها ادامه می‌یابد.

به گفته رحیمی، از آنجا که شته مومی مهمترین آفت مزارع کلزاست و ممکن است از همان ابتدای استقرار کلزا روی خاک و نزدیک طوقه کلزا و علف های هرز خانواده شب بو وجود داشته باشد، مبارزه با این آفت بسیار مهم ودر ابتدای پیدایش کانون کوبی آفت درنقاط آلوده ضروری است.

رحیمی با بیان اینکه  شته مومی در لابه لای برگ های کلزا مخفیست در مبارزه شیمیایی با شته مومی رعایت اصول سم پاشی شامل زمان مبارزه و انتخاب نوع سم و سم پاش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید