Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی:

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهم کشاورزی ایران در تولید ناخالص داخلی "جی.دی.پی" بیش از متوسط جهانی است، گفت: سهم کشور ما در"جی.دی.پی" 10 درصد و متوسط جهانی 7درصد بوده که این امر ظرفیت های ویژه ایران را نشان می دهد و باید از این فرصت استفاده شود.

سهم کشاورزی ایران در تولید ناخالص داخلی بیش از متوسط جهانی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، شاهرخ شجری در نمایشگاه بین المللی خرما در شیراز افزود: در سال گذشته حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش چیزی حدود 6.5 میلیارد دلار صادر شده و در حقیقت تراز تجاری در بخش کشاورزی ایران از منفی هشت میلیارد دلار در سال 92 به منفی چهار میلیارد دلار بهبود پیدا کرده است.

وی با اشاره به رشد 27 درصدی محصولات کشاورزی کشور نسبت به سال 92، تصریح کرد: در حال حاضر 122 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که  شامل 84 میلیون تن تولیدات زراعی، 22 میلیون تن تولیدات باغی و 16 میلیون تن تولیدات دامی و آبزی است.

ایران رتبه دوم تولید خرما در جهان دارد

شجری افزود: مصر با تولید یک میلیون و 600 هزار تن خرما مقام اول و ایران با یک میلیون و 150 هزار تن مقام دوم تولید خرما را دارد.

به گفته وی؛ بازارهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی ایران بیش از 50 درصد در اختیار سه کشور عراق، افغانستان و امارات و بازار صادرات خرما هم بیش از 50 درصد در اختیار سه کشور هندوستان، پاکستان و ترکیه قرار دارد بنابراین درجاتی از انحصار خرید کشور ما در اختیار کشورهای مذکور است در نتیجه قدرت چانه زنی صادرکنندگان ایرانی  با شرکای تجاری خود در کشورهای هدف به شدت کاهش پیدا می کند.

مدیرکل دفترتوسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: راهبرد اصلی ما در صادرات محصولات کشاورزی باید روی سیاست نفوذ و توسعه متمرکز باشد و قدرت بازار را در اختیار بگیریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه، تبدیل اسناد تجاری، عرضه محور بودن صادرات به جای تقاضا محور بودن از مشکلات صادرات کشور ما است، افزود:  عدم توجه به درجه توسعه یافتگی از دیگر ضعف ها در استراتژی صادرات محصولات کشاورزی ایران است برای رفع این مشکل باید به دنبال تنوع، تبلیغات و بسته بندی های مناسب باشیم.

شجری تاکید کرد: به منظور رفع مشکل صادرات ایجاد "زنجیره های ارزش" به  عنوان اولین استراتژی که مورد تایید ادبیات اقتصادی و تجربیات بین المللی است باید در دستور کار قرار گیرد اما زنجیره ارزش یک نسخه دولتی نیست بلکه یک حرکت خود جوش است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید