Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

اخذ شناسنامه سلامت برای محصولات باغی و زراعی ضرورت دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اهمیت اخذ شناسنامه سلامت محصولات باغی و زراعی بر ضرورت همکاری تشکل‌های بخش کشاورزی در این زمینه تاکید کرد.

اخذ شناسنامه سلامت برای محصولات باغی و زراعی ضرورت دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، مجتبی دهقان پور بیان کرد: باید با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی، تولیدکنندگان را نسبت به استانداردسازی محصولات کشاورزی ترغیب کنیم.

وی افزود: مروجین پهنه در تعامل با کشاورزان، آن‌ها را با مزیت‌های شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی آشنا کنند.

این مقام مسئول، صدور کد شناسه محصولات باغی و زراعی برای عرضه در بازار داخلی و صادرات را باعث اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان نسبت به‌سلامت محصول عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات زراعی و باغی که اخذ کد شناسه آنها برای عرضه در بازار داخلی و صادرات الزامی است، شامل تولیدات گلخانه‌ای ازجمله خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، کرفس و کاهو و تولیدات گیاهی شامل خرما، کیوی، انگور، پسته، انار، سیب‌درختی و مرکبات و همچنین محصولات زراعی شامل خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، کرفس و برنج هستند.

دهقان پور اضافه کرد: تولیدکنندگانی که گواهی ارتقا و کد شناسه محصولاتشان از طریق سامانه سانکا صادرشده دیگر نیازی به ثبت اطلاعات در سامانه سَبَک ندارند.

وی تأکید کرد: ثبت‌نام در سامانه سِماک مربوط به محصولات گلخانه‌ای و صادرات محور است و ثبت اطلاعات محصول برای اخذ کد شناسه نیز از زمان کشت محصول، از طریق سامانه سانکا انجام می‌شود.

این مقام مسئول گفت: ثبت اطلاعات در سامانه سَبَک مربوط به عرضه محصولات کشاورزی در بازار داخلی است و تا قبل از برداشت محصول نیز امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: عرضه محصولات باغی و زراعی شناسنامه‌دار در طرح مزرعه تا سفره باعث فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات سالم خواهد شد، چراکه تولید آن‌ها از استاندارد بالاتری برخوردار است.

سامانه سانکا مربوط به سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است که تولیدکنندگان در صورت ثبت‌نام در سامانه سماک امکان بهره‌مندی از امکانات آن را خواهند داشت.

سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی ضمن بررسی اطلاعات و ثبت‌نام متقاضیان، با عقد قرارداد با کشاورزان در بازدیدهای مستمر که توسط کارشناسان فنی انجام می‌شود، توصیه‌های فنی را به کشاورزان ارائه داده و درنهایت اقدام به صدور کد شناسه برای محصولات تولیدی می‌کند که به‌عنوان شناسنامه سلامت محصول بیانگر تمامی اطلاعات مرتبط با نحوه تولید آن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید