Iranian Agriculture News Agency

برداشت مزرعه کنجد ناشکوفا در خنج برای اولین بار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج با اشاره به اینکه برای اولین بار در این شهرستان یک مزرعه کنجد با بذور ناشکوفا کشت شده است، گفت: این مزرعه 20 هکتاری به مرحله برداشت رسیده که به صورت مکانیزه و با کمباین انجام می شود.

برداشت مزرعه کنجد ناشکوفا در خنج برای اولین بار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علی علی پور با تشریح اینکه بذور کنجد به اصطلاح ناشکوفا یک توده ی ژنوتیپی جدید و تیپ مقاوم به ریزش هستند، تصریح کرد: مزرعه ی مذکور به منظور ترویج  تغییر ارقام بذور کنجد مورد استفاده ی کشاورزان شهرستان خنج کشت شده است.

به گفته وی؛  محصول کنجد در الگوی کشت مزارع شهرستان خنج هر ساله در مساحتی بالغ بر هزار هکتار با استفاده از بذور ارقام محلی، داراب و دشتستان کشت می شود؛ به همین منظور کاشت ارقام جدید ناشکوفا در دستور کار قرار دارد.

علی پور اظهار کرد: با توجه به خصوصیات رقم ناشکوفا از جمله کپسول بیشتر، ارتفاع بوته، مقاومت نسبت به بیماری های قارچی از جمله بوته میری و پوسیدگی ریشه، ریزش کمتر در زمان برداشت، امکان برداشت با کمباین و صرفه جویی در زمان، این رقم می تواند جایگزین مناسبی برای ارقام معمول باشد.

او افزود: برداشت در اراقام محلی به صورت سنتی بوده و نیاز به برداشت سبز محصول و خرمن بوده که علاوه بر هدررفت زمان، کشاورزان متحمل هزینه های بالای کارگری می شوند که گاها با بارندگی فصلی دچار خسارت شدید می شوند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید