Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه سرمایه گذاری و مدیریت نظام های بهره برداری از ماشین های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کرد:

ضرورت پرداخت اعتبارات تخصیص داده شده به حوزه مکانیزاسیون

معاون توسعه سرمایه‌گذاری و مدیریت نظام‌های بهره‌برداری از ماشین‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: نیاز است باقی مانده اعتبار قول داده شده از سوی مدیران بانک کشاورزی در ابتدا و آغاز کشت پائیزه با هدف رشد تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی پرداخت شود.

ضرورت پرداخت اعتبارات تخصیص داده شده به حوزه مکانیزاسیون

محسن خلج در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، در خصوص تسهیلات بانکی ماشین‌ها، کمباین و ادوات کشاورزی بیان کرد: با وجود توقف مقطعی تخصیص اعتبارات خرید ماشین‌های کشاورزی از ابتدای ۱۴۰۰، با همراهی مدیران بانک کشاورزی مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد تومان در دو ماهه پایانی سال در اختیار مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی قرار گرفت تا در سایه تلاش‌های بسیار سنگین همکاران ستادی و استانی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی شاهد توفیق در جذب و تزریق این اعتبار در مدت کوتاه  در بخش کشاورزی باشیم .

وی افزود: از نکات قابل تامل در این دوره تغییر و تعدیل نسبت سهم جذب اعتبار تخصیصی برای خرید تراکتور، دنباله بند و ماشین‌های کشاورزی و کمباین برداشت غلات کشور است. این روند همواره مورد نقد فعالان این حوزه بود اما در سال جاری نیز بر اساس اعلامیه کتبی معاون بانک کشاورزی مبنی بر تخصیص ۱۰ همت در دو مرحله شش ماهه اول و دوم سال و همچنین مصاحبه‌های مدیر عامل بانک کشاورزی مبنی بر تاکید بر اهمیت نقش توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در تولید ماشین‌های کشاورزی در دنیای امروز و تلاش وی برای تحقق این هدف؛  این مرکز اقدام به تعیین برش استانی به تفکیک استان و زیر بخش‌های زراعت، باغ ، دام و طیور، شیلات و آبزیان، گیاهان دارویی برای شش ماهه اول سال کرده است. نسبت به ابلاغ این برش استانی در ۱۶ فروردین سال جاری اقدام شد . 

تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است

معاون توسعه سرمایه گذاری و مدیریت نظام های بهره برداری از ماشین های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اضافه کرد: اما متاسفانه تا این تاریخ تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص از سوی بانک کشاورزی انجام شده است که جذب  آن هم  البته به‌دلیل برخی محدودیت‌ها به‌خصوص عدم تطبیق قیمت پیش فاکتورهای صادره از سوی فروشندگان ماشین‌های کشاورزی با قیمت ثبت شده در سامانه ۱۲۴ که به‌عنوان تنها مرجع رسمی اعلام قیمت کالا و خدمات به مرکز و بانک کشاورزی ابلاغ شده است با کندی روبرو است. 

خلج بیان کرد: براساس گزارش اخذ شده از سامانه سیتا تاکنون، صرفا  در برخی استان‌ها موفق به جذب اعتبار یاد شده به‌میزان مجموعا ۱۰۳ میلیارد تومان آن هستیم . 

وی ادامه داد: امیدواریم با قولی که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به‌عنوان متولی قانونی موضوع مدیریت قیمت کالا و خدمات در کشور و سامانه ۱۲۴ است، این مانع جدی اعلامی از سوی واحدهای استانی در جذب آن نیز مرتفع شود و شاهد جذب و ابلاغ باقی مانده اعتبار قول داده شده از سوی مدیران بانک کشاورزی در ابتدا و آغاز کشت پائیزه باشیم. تا بتوانیم نقش حمایتی این مجموعه از تولید در سال مزین به شعار مهار تورم با رشد تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی را ایفا کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید