Iranian Agriculture News Agency

کرباسیان در پاسخ به استیضاح‌کنندگان:

نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد ایران نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از ابتدای امسال وضعیت ارز تحت تأثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما این به معنای این نیست که اقتصاد به‌یک‌باره ناکارآمد شده است.

وضعیت فعلی فقط تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست

به گزارش ایانا، مسعود کرباسیان در دفاع از عملکردش در استیضاح خود با ابراز امیدواری از این‌که روسفید مردم و کشور شود به نامه پنجم نهج‌البلاغه و فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر این‌که در مسئولیت سپرده‌شده باید پاسخگوی امانت‌داده شده باشیم اشاره و اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که می‌خواهم عملکرد یک‌ساله خود را توضیح دهم.

او افزود: هیچ زمانی نگفتم که فقط پاسخگوی دایره مسئولیت خود هستم. به‌عنوان عضوی از دولت پاسخگوی هرچه مربوط به حوزه فعالیتم باشد و یا نباشد، هستم.

وزیر اقتصاد با اشاره به زلزله بامداد امروز در تازه‌آباد کرمانشاه و ابراز امیدواری از بروز کمترین خسارت مالی و جانی، اظهار کرد: به بیمه مرکزی ابلاغ می‌کنم اقدامات لازم را انجام دهد کما این‌که پیش‌ازاین، این کار را دنبال می‌کرد.

کرباسیان بابیان این‌که در هفته دولت می‌خواهم به نمایندگان گزارشی ارائه کنم، ادامه داد: محورهای استیضاح شامل ۱۷ بند است که گروه اول به کلیات اقتصاد می‌پردازد. پرسش‌هایی درباره تدوین سیاست‌های مالی و اقتصادی، توان تولید ملی و ثروت عمومی و موارد این‌چنین مطرح‌شده است که سعی می‌کنم به آن‌ها پاسخ دهم.

او بابیان این‌که به نمایندگان حق می‌دهم نگران وضعیت موجود باشند، اظهار کرد: همان سؤال‌هایی که مردم از شما می‌پرسند، از من وزیر هم می‌پرسند. در جریان دغدغه‌های شما هستم. می‌دانم که سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم می‌شمارم اما باید بین نوسانات اقتصادی با مسیر اقتصاد تفاوت قائل شد.

او توضیح داد: از ابتدای فصل بهار تحت تأثیر اثرات روانی تحریم‌ها و برخی سوء‌استفاده‌های داخلی، اقتصاد دچار نوسان شد، اما این به معنای ناکارآمدی اقتصاد نیست. باید بین رخداد و مسیر فعلی تفکیک قائل شد. متأسفم به‌جای آنکه توانم را بر روی بهبود وضعیت معیشت مردم قرار دهم توانم را بر روی خنثی کردن اقدامات معانه‌دار می‌گذارم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ریشه تلاطم اقتصاد را باید درگذشته و حال جست‌وجو کرد که همه آن تحت کنترل این وزارتخانه نیست. ریشه تلاطم اقتصادی متأثر از بدعهدی نظام سلطه است.

او بابیان این‌که تهدیدهای خارجی متوجه کشورهای همسایه هم شد، گفت: البته تهدیدهایی همچون قطع نفت، بستن سوئیفت، جلوگیری از رفت‌وآمد کشتی‌ها و ممانعت از صادرات فولاد و پتروشیمی نداشتند، اما اثرات تحریمی در آنجا به‌مراتب مخرب‌تر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش پیدا کرد و تورم روسیه رشد بالایی داشت، لذا اگر ما هم در کشورمان هماهنگ‌تر و منسجم‌تر بودیم، تلاطم کمتری داشتیم.

کرباسیان بابیان این‌که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۶، ۳.۷ درصد و بدون نفت حدود ۴.۶ درصد بود، اظهار کرد: طبق آمار مراجع بین‌المللی توانستیم رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم. در سال ۱۳۹۶ نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص مثبت شد و به ۱.۴ رسید. این یعنی امید به اقتصاد ایران برمی‌گشت. از طرف دیگر ۷ رتبه صعود در شاخص رقابت‌پذیری جهانی نسبت به سال قبل داشتیم و بیشترین میزان رشد بهبود را کسب کردیم.

او در واکنش به انتقادات برخی از استیضاح‌کنندگان به او مبنی برنداشتن اطلاعات اقتصادی، گفت: تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب درباره اقتصاد تألیف و ترجمه کردم. شاید این‌ها را از روی تواضع مطرح نکردم، اما اقتصاد را می‌دانم و به آن عمل کرده‌ام.

کرباسیان بابیان این‌که بر اساس آخرین آمار تراز تجاری مثبت شده و صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسیده است، اظهار کرد: صادرات ۱۵ درصد رشد و واردات ۷ درصد کاهش داشته است. این به معنای مثبت شدن بازار تراز تجاری و رسیدن آن به ۳۶ میلیون دلار است.

به گفته وزیر اقتصاد در شاخص جهانی نوآوری کشوری رشد داشته‌ایم. در شاخص رتبه در فرآیندهای گمرکی در سال ۲۰۱۶ از ۱۱۰ به ۵۱ رسیده‌ایم. این آمارها از منظر مراجع بین‌المللی و داخلی نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۶ یکی از سال‌های خوب کشور بود و توانستیم در آستانه چهلمین سال انقلاب به تجربه و بلوغ برسیم.

او در پاسخ به دسته دوم سؤالات درباره‌ی عملکرد این وزارتخانه در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و ایجاد اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه، گفت: بنده بر اساس آنچه مجلس شورای اسلامی تبیین کرده‌کارهایم را دنبال کردم. برای اولین بار در تاریخ شفاف شدن پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور را اجرایی کردم که گردش پرداخت‌ها در اختیار مردم قرارگرفته که این‌ها همه در راستای شفاف‌سازی است. از منظر شاخص‌های عمومی برخورد با فساد عملکرد بسیار خوبی داشتیم. ۱۹۰ هزار حساب بانکی دولت برای برخورد با فساد شناسایی و مسدود شد، چون مشخص نبودن وضعیت حساب‌ها باعث عدم شفافیت می‌شود.

او افزود: پرداخت غیرمتمرکز حقوق از عوامل عدم شفافیت است که حقوق ۵۰۰ دستگاه اجرایی به‌طور متمرکز و شفاف پرداخت می‌شود. یکی دیگر از کارهای ما راه‌اندازی سامانه نظارت بر صنعت بیمه است که اکنون تراکنش‌های صنعت بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی است و جلوی صدور بیمه جعلی را می‌گیرد.

کرباسیان بابیان این‌که برای اولین بار توانستیم به‌اندازه بیش از دو برابر نقدینگی اموال دولت را شناسایی کنیم، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا در جهان را داشتیم. توانستیم مقدار زیادی مواد مخدر شامل چهار تن هروئین را از طریق اطلاعات مالی و گردش حساب را بدون حتی شلیک یک گلوله کشف و شناسایی کنیم. طبق ماده ۳۶ اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی توسط سازمان بهابازار منتشر شد.

وزیر اقتصاد بابیان این‌که پرونده‌های مختلف فساد را بدون هیاهو و سروصدا به مراجع قضایی داده‌ایم، ادامه داد: ریشه‌های فساد در اقتصاد کشور و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کرده و به‌صورت هوشمند به دنبال مبارزه با پول‌شویی رفتیم. هدف ما شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد است و راهمان را ادامه می‌دهیم.

کرباسیان بابیان این‌که از عملکرد این وزارتخانه در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد بر اساس خاص رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان و مردم دفاع می‌کنم به دسته سوم سؤالات مطروحه درباره‌ی استیضاح مربوط به موضوع مبادلات گمرک و سرمایه‌گذاری خارجی اشاره و اظهار کرد: ما در وزارت اقتصادی کار می‌کنیم که سازمان‌های اقتصادی زیرمجموعه مجری کاردارند. دغدغه نمایندگان آن است که نظام عادلانه مالیاتی اجرا نمی‌شود. حال این‌که برای اولین بار ۳۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی سنگین رسیدگی قطعی شد و ۶۳۰۰ میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک شناسایی گردید.

او بابیان این‌که ۳۰۰ مودی جدید مالیاتی شناسایی شد و طرح جامع مالیاتی بدون کمک خارجی احیاء شد، گفت: این پروژه از سه دولت قبل آغاز شد و ما توانستیم به آن جان دوباره‌ای بدهیم. به راین اساس تمامی نهادهای مالی در قالب سامانه‌ای به‌صورت الکترونیک کنترل می‌شود بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مالیات مبتنی بر خود اظهاری تکمیل شد. سهم مالیات بر مصرف از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرد.

کرباسیان ادامه داد: رویه غلطی برای دادخواهی مالیات وجود داشت که همه از سراسر کشور باید به وزارت اقتصاد مراجعه می‌کردند. این روند را با تفویض اختیار به استان‌ها اصلاح کردیم تا کار مردم بهتر رسیدگی شود. مشکل مالیات نقل‌وانتقال مسکن حل شد. این‌ها همه برای شفافیت در مالیات بود.

او با تأکید بر این‌که فرار از مالیات گناه نابخشودنی است، گفت: باید همه در موضوع مالیات مشارکت داشته باشیم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶، ۷۲ درصد از منابع دولت از منابع غیرنفتی مالیات، گمرک، سود سهام، خصوصی‌سازی و انتشار اوراق مالی تأمین شد. اکنون میزان وابستگی به نفت به ۲۵ درصد کاهش پیداکرده است. وزارت اقتصاد بزرگ‌ترین تأمین‌کننده منابع مالی دولت است به‌طوری‌که امروز از هر چهار ریالی که دولت به دست می‌آورد، سه ریال آن را وزارت اقتصاد تأمین می‌کند، یعنی وزارت اقتصاد تأمین‌کننده سه‌چهارم منابع دولت است.

مسعود کرباسیان افزود: از زمانی که سکان وزارت را در اختیاردارم روزی نبود که نمایندگان درباره مؤسسات مالی و اعتباری تذکر ندهند. باوجودی که وظیفه در این حوزه نداشتم در بانک مرکزی پیگیری کردم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ۵۲ هزار بنگاه از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند. جلوی سرعت افزایش حجم نقدینگی در بانک‌ها را گرفتم. اکنون نیز برای ساماندهی بانک‌های نیروهای مسلح طرح دارم. با تنوع‌بخشی به گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری فرایند سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم و قیمت تمام‌شده پول را کاهش دهیم.

او ادامه داد: تدبیر مشترک شورای هماهنگی سران قوا، توسعه بازار سرمایه است. شاخص کل بهابازار به مرز ۱۳۷ هزار رسید و این یعنی رشد ۶۶ درصدی. در سال ۹۶ میزان کل تأمین مالی به ۸۶ هزار میلیارد تومان رسید این یعنی ۵۵ درصد رشد.

کرباسیان تصریح کرد: تعداد نمادهای بسته بانکی ۹ نماد بود اما امروزبه یک عدد کاهش‌یافته است. بهابازار اوراق بهادار تهران به لحاظ بازدهی شاخص در خاورمیانه رتبه سه و در فرابرس رتبه چهار را دارد.

وزیر اقتصاد گفت: بدهی دولت درزمینهٔ اوراق حتی یک روزبه تأخیر نیفتاد. در سال ۹۶ بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای بازپرداخت طلب طلبکاران پرداخت شد. با مدیریت صحیح‌مان پرداخت بودجه‌های عمرانی در پنج‌ماهه اول سال را به میزان ۵.۷ برابر در مدت مشابه رساندیم. توسعه بازار سرمایه بااراده سران کشور دنبال می‌کنم.

وی ادامه داد: برنامه‌های اعلامی در زمان رأی اعتماد به ۳۳ پروژه مشخص است و مورد به مورد احصاء کرده و در دل برنامه‌ها گنجانیده‌ایم.

کرباسیان با اشاره به سیاست وزارت اقتصاد در بخش اقتصاد مقاومتی،‌ گفت: در اقتصاد مقاومتی اگر بی‌تفاوت بودیم پس چرا سامانه سنا به‌عنوان سامانه برتر انتخاب شد؟ اگر کم‌کاری کرده‌ایم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به‌عنوان دستگاه برتر تقدیر شده‌ایم. اکنون ۴۰ میلیون نفر از میوه سهام عدالت بهره‌مند می‌شوند. ۲۸ تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را با ۹۳ درصد موفقیت اجرا کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: باوجود تحریم‌ها هنوز پیش‌بینی‌ها بالاتر از متوسط خاورمیانه است.

او ادامه داد: دشمن تمام خاک‌ریزهای اجتماعی و اقتصادی را مورد هدف قرار داده است. آمریکا با تحریم سیستم بانکی درصدد مسدود کردن سیستم اقتصادی کشور است. باید باور کنیم وارد جنگ اقتصادی تمام‌عیار شده‌ایم تا ناآرامی‌های اجتماعی در ایران را بیشتر کنند. دشمنان ملت ایران به‌خصوص آمریکا با صرف میلیاردها دلار علیه ایران اقدام می‌کنند. آنان در تلاش هستند تور تحریم را بر سر ایران بگسترانند.

کرباسیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه‌تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه تا حصول به نتیجه به برنامه‌های خودش پایبند خواهد ماند. تداوم اجرای سیاست‌ها و پروژه اقتصاد مقاومتی، تداوم بهبود فضای کسب‌وکار، تشکیل ستاد ملی مبارزه با احتکار، اجرای برنامه‌های پوششی و حمایتی برای حمایت از دهک‌های پایین و گسترش روابط اقتصادی با شرق و غرب جهان را در دستور کارداریم.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: همچون شما نگران آینده این سرزمین هستم. تیمی را از مدیران باتجربه بر اساس شایستگی مدیریتی و صرف‌نظر از روابط انتخاب کردم. جسارت در تصمیم‌گیری و ثبات مدیریتی راه برون‌رفت از وضعیت فعلی است. از عملکرد وزارت اقتصاد دفاع می‌کنم.

او متذکر شد: کاستی‌ها و مشکلات مردم قابل‌انکار نیست اما اگر اقدامات ما به ثمر ننشست به خاطر برنامه‌های دشمنان جمهوری اسلامی است. از مردم عذرخواهی می‌کنم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید