Iranian Agriculture News Agency

لازمه دسترسی به توسعه پایدار، نهادینه کردن ارزش خاک است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بر نهادینه کردن دانش اقتصاد منابع اعم از آب، هوا و خاک تاکید کرد و گفت: لازمه دسترسی به توسعه پایدار، نهادینه کردن ارزش خاک است.

لازمه دسترسی به توسعه پایدار، نهادینه کردن ارزش خاک است

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، جعفر مرادی حقیقی در همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک با شعار «خاک و آب منشأ زندگی» در سالن شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: منابع خدادادی نباید نادیده گرفته شوند و با راهبردهای بی‌اثر نباید به نابودی برسد.

وی گفت: مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک ۱۴ آذر با شعار خاک و آب، منشأ زندگی» برگزار و شعار امسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دو منبع اصلی زندگی انسان و گیاه یعنی آب‌وخاک برمی‌گردد و در این روز در کشورهای مختلف تلاش می‌شود استفاده صحیح و پایدار از خاک، فرهنگ‌سازی و ترویج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاک و درخت را دو کارخانه عظیم با کارکردهای حیاتی ازجمله تولید غذا، تثبیت خاک، تجزیه و تبدیل ضایعات به مواد قابل‌استفاده سایر موجودات، تصفیه‌خانه، طبیعی هوا، کنترل سیلاب‌ها و ذخیره آب‌های زیرزمینی برای انسان و اکوسیستم برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم درک بهتری نسبت به استفاده از این امکانات خدادادی داشته و در راستای مصرف بهینه و درست از این ظرفیت‌ها گام برداریم.

وی توضیح داد: باید ارزش اقتصادی خاک را در هر منطقه تعیین کرد و این اقدام توسط همه مجموعه‌ها با نیروهای علمی شاخص و ارزشمند دانشگاه‌ها انجام شود و همه نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند.

مرادی حقیقی اضافه کرد: لازمه دسترسی به توسعه پایدار نهادینه کردن ارزش خاک است چون به این منبع به‌راحتی قابل جابجایی و احیا نیست.

وی یادآور شد: از قدیم به دلیل اینکه تکنولوژی مناسبی برای جابجایی آب نبوده و مردم ارزش آب را به‌صورت ملموس می‌دانستند، توجه کمتری به خاک داشتند و باید امروز ارزش این منبع برای مردم روشن شود.

مرادی حقیقی ابزار و ظرفیت‌های مراکز علمی و تحقیقاتی، دانشگاه‌های استان سمنان را محل مناسبی برای تحقق اهداف بلندمدت توسعه پایدار دانست و افزود: تخریب عرصه‌های منابع طبیعی، محیط‌زیست و بحران‌های اقتصادی امروزه به دلیل عدم تعیین درست ارزش خاک بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید