Iranian Agriculture News Agency

استاندار خوزستان:

رشد بی‌سابقه کشت محصولات تابستانه در خوزستان

استاندار خوزستان با اشاره به افزایش بی‌سابقه کشت تابستانه در خوزستان، گفت: بدون کشت نیشکر، بیش از ۳۰۰ هزار هکتار و با در نظر گرفتن نیشکر، حدود ۴۵۰ هزار هکتار کشت تابستانه در استان انجام شده که این میزان عدد بسیار قابل ملاحظه‌ و در تاریخ استان خوزستان بی سابقه بوده است.

رشد بی‌سابقه کشت محصولات تابستانه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای کشاورزی استان اظهار کرد: در سال‌های دور در همه مناطقی که اکنون زراعت می‌شود، باغات وجود داشتند، این در حالی است که اکنون کشور در زمینه کالاهای اساسی و استراتژیک با مشکل مواجه می‌شود و نیاز به واردات پیدا می‌کند؛ این مساله می‌طلبد که دولت و سایر مسئولین ذیربط در بحث کالاهای استراتژیک متناسب با آنچه وجود دارد، عمل کنند تا در این زمینه کشور دچار مشکل نشود.

وی افزود: امسال دولت قیمت خرید گندم را به ۴ هزار تومان افزایش داده است که به نسبت قیمت مناسبی است و تا حدودی می‌تواند جبران کند.

استاندار خوزستان بیان کرد: با صدور مجوز کشت تابستانه به صورت گسترده، سعی کردیم نقص به وجود آمده را برای کشاورزان اصلاح کنیم، در سال‌هایی که استان با خشکسالی شدید مواجه بود امکان کشت تابستانه وجود نداشت و کشاورزان به شدت در مضیقه بودند اما با صدور مجوزه کشت تابستانه، شرایط تا حدودی بهبود یافته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی ضمن اشاره به آغاز کشت پاییزه در خوزستان از معاونت عمرانی استانداری و سازمان جهاد کشاورزی خواست تا با همکاری سازمان هواشناسی وضعیت آب و هوایی را رصد کرده و اگر تا یکی دو هفته آینده وضعیت بارش‌ها و پیش‌بینی‌های فصلی مناسب بود، ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده در حوضه مارون را اصلاح کنند.

شریعتی در ادامه ضمن اشاره به مقرون به صرفه بودن کشت چغندر در خوزستان، تصریح کرد: در هر هکتار کشت چغندر در کشور، حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود، در حالی که در خوزستان چون این محصول در پاییز کشت می‌شود، نصف آب مورد نیاز چغندر به وسیله باران تامین شده و به این ترتیب، هر هکتار 8 تا 9 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند و این به نوعی، ارزش افزوده بیشتری در استان خوزستان ایجاد کرده و جزو مزایای کشت این محصول محسوب میشود.

وی افزود: در زمان‌هایی که دچار خشکسالی شده‌ بودیم، حتی به فکر جایگزین کردن نیشکر با چغندر بودیم؛ اگرچه صنایع جانبی چغندر مانند نیشکر نیست اما برای مواقع خاص و خشکسالی می‌تواند مفید باشد‌. البته با وجود ظرفیت مناسب در استان خوزستان، یکی از نیازهای ما تاسیس کارخانجات قند چغندری است.

استاندار خوزستان بیان کرد: اگر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی تکمیل شود، ۵۰ تا ۸۰ هزار هکتار از اراضی استان برای کشت چغندر پیش‌بینی شده است که این مقدار، برابر با ظرفیت ۱۰ کارخانه است، کارخانه تصفیه شکر امسال راه‌اندازی می‌شود و کارخانه قند ستاد اجرایی فرمان امام نیز در دزفول در حال راه اندازی است.

وی با اشاره به وضعیت خوب کشت تابستانه امسال در استان خوزستان، یادآور شد: به واسطه همتی که سازمان‌های آب و برق، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و بانک کشاورزی خوزستان داشته اند، توانستیم امسال کشت تابستانه خوبی داشته باشیم و با وجود اینکه بارش‌ها نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده بود اما با برنامه‌ریزی و تفاهم، توانستیم سطح زیرکشت تابستانه را نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش دهیم.

شریعتی افزود: همه دست به دست هم دادند تا این امر محقق شد و کار بسیار ارزشمندی بود. این میزان کشت تابستانه در تاریخ خوزستان بی سابقه است، امسال استان خوزستان بدون کشت نیشکر، بیش از ۳۰۰ هزار هکتار و با در نظر گرفتن نیشکر، حدود ۴۵۰ هزار هکتار کشت تابستانه را تجربه کرد که این میزان عدد بسیار قابل ملاحظه و در تاریخ استان خوزستان بی سابقه است.

وی ادامه داد: امسال تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله کشت و تولید شکر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، که در این راستا انتظار می رود تنها از طریق توسعه نیشکر حدود ۶۰۰ هزار تن تولید شکر را در استان شاهد باشیم و امیدواریم سال آینده با برنامه‌ریزی دقیق از مرز تولید ۹۰۰ هزار تن شکر در استان عبور کنیم.

استاندار خوزستان در ادامه از وضعیت کشت خرما در استان ابراز رضایتمندی کرد و افزود: این میزان تولید خرما در استان نشان‌دهنده برنامه‌ریزی خوب در حوضه‌های آبریز است که توانستند آب را به میزان کافی و با کیفیت مناسب حتی در پایین‌ترین نقاط مرزی، به کشاورزان برسانند.‌

وی بیان کرد: امسال هم کیفیت خرما مناسب بود و هم از نظر کمی، محصول تولیدشده در هر نفر نخل قابل ملاحظه بود و در دو سال گذشته شرایط خوبی در این زمینه تجربه کردیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲۴۰ هزار نفر بهره بردار در استان در حال فعالیت هستند که افزایش قدرت خرید و رضایتمندی این افراد، موجب بهتر شدن شرایط خوزستان می‌شود.

شریعتی در ادامه بیان کرد: کشاورزی خوزستان در تاریخ کشور می‌درخشد و اگر بخش کشاورزی این استان با مشکل مواجه شود، مشکل جدی برای کشاورزی در کشور به وجود خواهد ‌آمد، ما تولیدکننده گندم مورد نیاز ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور هستیم. ۴۰ درصد شکر مورد نیاز کشور نیز در استان خوزستان تامین می‌شود و کشت کلزا و صیفی‌جات نیز نشان‌دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای بخش کشاورزی استان خوزستان است.

وی گفت: زیرساخت کارخانه قند شوش ۱۰ هزار تنی است اما با ظرفیت ۵ هزار تن تاسیس شد که کمک می‌کنیم زیرساخت ۵ هزار تن دیگر نیز به وجود آید. قطعا در دو سال آینده ۱۵ هزار تن افزایش تولید شکر خواهیم داشت، یعنی تولید در سال حدود ۲۰۰ هزار تن خواهد بود که سهم ما را در تولید شکر به بیش از ۱.۲ میلیون تن شکر می‌رساند که حدود ۵۵ درصد نیاز کشور به مصرف شکر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید