Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی خبر داد:

خوزستان برای هشتمین سال پیاپی مقام اول خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داد

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ضمن اشاره به صادرات گندم استان طی دو سال گذشته به کشورهای عربی و اروپایی اظهار کرد: استان خوزستان برای هشتمین سال پیاپی مقام اول خرید تضمینی گندم در کشور را به خود اختصاص داده است.

خوزستان برای هشتمین سال پیاپی مقام اول خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داد

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این توفیقات با عنایات خداوند منان، حمایت‌های دولت و وزارت جهادکشاورزی، استاندار فرهیخته و مجموعه دستگاه‌های اجرایی مرتبط همچنین نظارت فنی کازشناسان سازمان( فرزندان بی ادعای خاک پاک خوزستان) و بویژه تلاش و زحمت کشاورزان، دامداران، باغداران و تمامی بهره برداران پرتلاش حاصل شده است.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به فرآیند تولید محصولات کشاورزی در استان گفت: از جمله موارد تاثیر گذار بر این فرآیند می‌توان به تعیین اهداف، برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سنجی، تعیین الگوی کاشت، تامین نهاده‌های مورد نیاز، تبیین ساز و کار چگونگی اجرای پروژه‌ها، نظارت فنی، آموزش و در نهایت ارزیابی عملکرد اشاره کرد که بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش و کار مداوم دارد.

وی افزود: افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی تابع متغیرهای زیادی از جمله عوامل محیطی و حوادث غیر مترقیه است که با توجه به گستردگی و تنوع محصولات در استان لازمه آن برنامه‌ریزی دقیق علمی و مبتنی بر پژوهش، کشاورزی دانش بنیان و کشاورز مدار، افزایش بهره‌وری، حفاظت از منابع پایه با رویکرد مدیریت جهادی و … است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: روند رو به رشد این تولیدات و کسب عملکرد بیشتر از یک سطح مشخص، به ویژه سیل، ریزگرد، طی سال های اخیر علی‌رغم بروز بسیاری از عوامل نامساعد از جمله خشکسالی‌های گسترده و چندین ساله، معلول اجرای صدها طرح به‌نژادی و به‌زراعی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی ضمن اشاره به دستاوردهای این سازمان عنوان کرد: از جمله دستاوردهای و موفقیت‌های به دست آمده این سازمان می‌توان به کسب رتبه اول کشور در تولید محصولاتی چون گندم، چغندر قند پاییزه، نباتات صنعتی و ذرت دانه‌ای، برنج، محصولات جالیزی و سبزی و صیفی، صادرات خرما، تولید بذر هیبرید کلزا و تولید بذر گواهی شده گندم و همچنین کسب مقام دوم در سطح کشور در تولید محصولاتی چون کلزا، گل نرگس و گل رز و مقام سوم کشوری تولید خرما اشاره کرد.

وی افزود: لازم به توضیح است استان خوزستان برای هشتمین سال پیاپی مقام اول خرید تضمینی گندم در کشور را نیز به خود اختصاص داده است و همچنین از نکات قابل توجه و غرور انگیز برای هر خوزستانی، صادرات گندم استان طی دو سال گذشته به کشورهای عربی و اروپایی می‌باشد.

چنگلوایی گفت: در فرآیند تولید محصولات زراعی باید به این نکته مهم توجه داشت که فعالیت‌های اجرایی و نظارتی سازمان به شکلی طراحی و عملیاتی می‌گردد که دستیابی به این مقادیر از تولید، در حد ثبات و پایداری باشد و از شرایط بسیار نامساعد محیطی کمتر متاثر ‌گردند جرا که فاکتور ثبات و پایداری به لحاظ کارشناسی برای بخش کشاورزی بسیار ارزنده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی از نکات حائز اهمیت دیگر در تولید محصولات زراعی را پروسه بازتولید و کشت مجدد چغندر قند پاییزه از سال ۱۳۹۲ و پس از ۱۲ سال وقفه عنوان کرد و گفت: این وقفه به دلیل تعطیلی کارخانجات قند استان حادث گردیده بود.

وی گفت: در این راستا با تلاش مستمر و پیگیری‌های فراوان و چندین ساله و رایزنی با کارخانجات قند سایر استانها، کشت استراتژیک و بسیار مهم چغندر قند مجدد از سال ۱۳۹۲ آغاز و روند رو به رشد خود را به سرعت طی می‌نماید.

چنگلوایی افزود: در زمینه مبارزه با عوامل زیان‌رسان گیاهی با تکیه به طرح کاهش مصرف سموم، حذف سموم پرخطر و تولید محصولات مطابق با استاندارد اقدامات بسیار خوبی انجام شد که از جمله آنها می‌توان به مقام اول در مبارزه بیولوژیک با عوامل زیان رسان گیاهی با سطح اجرایی ۸۰ هزار هکتار، مقام اول در تولید محصولات استاندارد با بیش از ۵۷۰ هزار تن، اجرای مدیریت تلفیقی عوامل زیان‌رسان گیاهی در سطح 1 میلیون 240 هزار هکتار، توسعه شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی در سطح ۳۷۰ هزار هکتار، سطوح اجرایی قرنطینه داخلی استان در سطح ۷۷ هزار هکتار و ضدعفونی محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی به میزان ۲۹۴ هزار تن اشاره کرد.

وی همچنین گفت: توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای طی سال‌های اخیر از رشد بسیار چشمگیری برخوردار بوده و در این راستا با اختصاص اعتبار و تسهیلات کم‌بهره (۹-۷ درصد) طرح‌های متعددی در استان در حال مطالعه و اجرا می‌باشد و نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد ریال تا کنون برای احداث گلخانه‌های جدید در سال جاری مصوبه کارگروه مورد نظر را دریافت نموده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی به وضعیت استان از لحاظ شرایط مکانیزاسیون اشاره کرد و اظهار کرد: وضعیت استان به لحاظ شرایط مکانیزاسیون نیز طی یک دهه اخیر از رشد بسیار محسوسی برخوردار بوده است که علاوه بر صرف اعتبارات بالا از منابع مختلف برای ترمیم و بهسازی ناوگان نیروی محرکه و ادوات و ماشین‌های موجود به لحاظ کمی نیز در این دهه شاهد جذب تعداد کثیری تراکتور، کمباین و ادوات دنباله‌بند بوده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: طی چند سال اخیر بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات کم‌بهره از محل‌های مختلف اعتیاری برای ترمیم و توسعه بخش مکانیزاسیون استان اختصاص یافته است که از جمله آن اعتبارات خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون بوده که 5 هزار 500 دستگاه تراکتور و ۱۵۰ دستگاه کمباین جذب شده است.

کیخسروچنگلوایی رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان درپایان گفت: با عنایت دولت محترم از سال ۱۳۹۲ تا کنون بیش از ۲۴۵ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری، 190 هزار هکتار زهکش زیرزمینی و بیش از 180 هزار هکتار تجهیز و نوسازی و تسطیح اراضی انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید