Iranian Agriculture News Agency

اجرای عملیات تست سل و بروسلوز در بهبهان

سرپرست اداره دامپزشکی بهبهان گفت: در سال گذشته عملیات تست سل و پایش بیماری بروسلوز بر روی بیش از هزار و 200 راس دام سنگین انجام شد.

اجرای عملیات تست سل و بروسلوز در بهبهان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، امین زمانی پور بیان کرد: در راستای پیشگیری از بروز بیماری مشترک بین انسان و حیوان در سال 1402 بیش از هزار و 200 رأس گاو شیری تحت پوشش تست سل قرار گرفتند.

وی افزود: در همین راستا بالغ‌بر 900 راس گاو شیری توسط اکیپ‌های مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مورد تست بروسلوز قرار گرفت.

 زمانی پور افزود: با توجه به نتایج تست سل و آزمایشات بروسلوز توسط کارشناسان دامپزشکی این اداره تعداد 34 رأس گاو شیری آلوده به بیماری سل و بروسلوز تشخیص داده شد و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور و امنیت غذایی جامعه تحت نظارت بازرسین بهداشتی کشتار و از چرخه تولید حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات به‌منظور حفظ سلامت و بهداشت مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی هر ساله توسط کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان بهبهان انجام می‌شود.

زمانی پور توضیح داد: سل و بروسلوز از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی را به دامداران وارد می‌کنند و می‌توانند از طریق مصرف فرآورده‌های گوشتی آلوده و لبنی غیر پاستوریزه مصرف‌کنندگان را درگیر کند و موجب آلودگی جمعیت دامی و گله‌ها شوند.

وی یادآور شد: با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی از قبیل واکسیناسیون، شناسایی دام‌های آلوده و حذف آنها، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی کردن محیط و محدود کردن تردد دام‌ها در مناطق پرخطر می توان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

 

خبرنگار: ندا خاکی زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید