Iranian Agriculture News Agency

توصیه های بهداشتی دامپزشکی خوزستان برای پیشگیری از KHV در مزارع پرورش ماهیان گرمابی

اداره کل دامپزشکی استان جهت پیشگیری از بروز بیماری KHV در مزارع ماهیان گرمابی توصیه‌هایی ارائه کرد.

توصیه های بهداشتی دامپزشکی خوزستان برای پیشگیری از KHV در مزارع پرورش ماهیان گرمابی

 به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، اداره کل دامپزشکی استان خوزستان جهت پیشگیری از بروز بیماری KHV در مزارع ماهیان گرمابی از مزرعه داران خواست در اسرع وقت در  تمام استخرهای دارای ماهیان سایز بازاری به‌صورت اضطراری صید خود را انجام دهند.

همچنین لاشه همه ماهیان تلف شده باید در اسرع وقت جمع‌آوری و براساس دستورالعمل دامپزشکی نسبت به دفن بهداشتی به همراه آهک در محل مناسب (زیر نظر مسئول فنی بهداشتی و یا کارشناسان دامپزشکی) و در کوره لاشه سوز، سوزانده شود.

تجهیزات و عوامل انسانی در بین مزارع پرورشی، خصوصاً مزارع درگیر بیماری نیز جابه‌جا نشود.

کامیون‌ها و سبدهای حمل ماهی قبل و بعد از خروج از مزرعه درگیر بیماری شستشو و ضدعفونی شود.

همچنین همه تجهیزات صید، چکمه و لباس اعضاء تیم صیادی باید در قبل و بعد از عملیات صید، زیر نظر مسئول فنی بهداشتی مزرعه و یا کارشناس دامپزشکی شستشو و ضد عفونی و گواهی بهداشتی مربوطه صادر شود.

به هنگام تخلیه آب استخرهای درگیر بیماری باید، حتماً آب به هر نحو ممکن با مواد ضد عفونی مجاز (هیپو کلریت کلسیم، آهک زنده و...) ضد عفونی و سپس در محیط آزاد شود.

همه ادوات و تجهیزات در مزارع درگیر بیماری باید با مواد ضدعفونی مجاز، ضدعفونی و سایر تجهیزات که قابلیت ضد عفونی ندارند باید امحاء گردند.

بچه ماهیان از مراکز تکثیر معتبر و دارای مجوزهای بهداشتی سلامت از دامپزشکی استان و یا شهرستان تهیه، پس از صید و تخلیه استخرها در مجتمع ها و مزارع پرورش مناطق آلوده به بیماری KHV، حداقل سه ماه آیش گذاری در نظر گرفته شود.

عملیات آماده سازی بهینه در مزارع گرم آبی پاک و یا درگیر بیماری KHV، براساس دستورالعمل‌های دامپزشکی باید انجام شده و به تایید تیم کارشناسی مشترک شیلات و دامپزشکی برسد.

از بهبود دهنده کیفیت آب و پروبیوتیک‌ها در طول دوره پرورش و از فیلترهای چند مرحله‌ای در محل ورودی آب مزرعه جهت کنترل ورود عوامل وحش به استخرها استفاده شود.

پرندگان به هر نحو ممکن در مزرعه (استفاده توری در سطح استخرها، طناب کشی سطح استخرها و استفاده از توپهای صوتی و...) کنترل شوند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید