Iranian Agriculture News Agency

اجرای الگوی کشت تابستانه در حوضه آبریز کرخه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن دعوت کشاورزان و دامداران به بیمه محصولات و دام ها گفت: اجرای درست الگوی کشت در حوضه آبریز کرخه شرط دریافت خدمات، کود و نهاد خواهد بود.

اجرای الگوی کشت تابستانه در حوضه آبریز کرخه

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، سومین جلسه کارگروه مدیریت سازگاری با کم‌آبی حوضه کرخه با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شهرستانی به‌صورت وبیناری برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: این جلسه با محوریت بررسی وضعیت کشت‌های مجاز و الگوی کشت تعریف‌شده حوضه آبریز کرخه و اقدامات انجام‌شده در راستای اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی کشاورزان عزیز برای اجرای الگوی کشت مصوب و پیشگیری از کشت شلتوک برگزار شد.

 تورج نوروزی ضمن اشاره به مصوبات این جلسه افزود: سطح کشت تعریف‌شده برای هر شهرستان باید توسط مدیران جهاد کشاورزی در قرارگاه شهرستانی مصوب شده و بر اساس آن کشاورزان برای عقد قرارداد و تأمین آب به شرکت‌های بهره‌برداری یا مدیران امور آب سازمان آب و برق معرفی شوند.

وی بابیان این‌که هدف از انجام این اقدامات حمایت از کشاورزانی است که الگوی کشت را رعایت کرده‌اند توضیح داد: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند از حمایت‌هایی ازجمله تحویل کود و نهاده‌ برخوردار خواهند شد.

نوروزی بیان کرد: پس از عقد قرارداد آب، اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی ثبت خواهد شد و کشاورزان می‌توانند بر اساس سطح کشت ثبت‌شده کود موردنیاز خود را برای کشت‌های مجاز دریافت کنند.

وی بیمه دام و محصولات کشاورزی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات کشاورزان برای جبران خسارت احتمالی برشمرد و بیان داشت: از کشاورزان سخت‌کوش انتظار می‌رود محصولات و دام خود را بیمه کرده تا در صورت وقوع خسارات احتمالی بتوانند از چتر حمایتی بیمه استفاده کنند.

نوروزی حضور همکاران تحقیقاتی و ترویجی را در اراضی و مزارع برای اطلاع‌رسانی و آموزش رعایت الگوی کشت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: الگوی کشت تابستانه در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از خسارات و تنش احتمالی برای کشاورزان حوضه آبریز کرخه تعریف‌شده و در صورت کشت خارج از برنامه و خصوصاً کشت شلتوک کشاورزان پایین‌دست این حوزه با مشکل جدی برای تأمین آب کشاورزی و استخرهای شنای گاومیش مواجه خواهند شد ضمن اینکه ازنظر زیست‌محیطی نیز باید مراقب تالاب باشیم.

 وی یادآور شد: از همه کشاورزان عزیز حوضه آبریز کرخه تقاضا می‌شود برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی با رعایت الگوی کشت تابستانه، کشت محصولاتی ازجمله ذرت، کنجد، سبزی و صیفی، حبوبات و سور گوم را جایگزین کشت شلتوک کرده تا از وقوع بحران آب در این حوضه جلوگیری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید