Iranian Agriculture News Agency

سرپرست دفترتوسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، گفت :6 بندر صیادی خوزستان امسال لایروبی می شوند

لایروبی 6 بندرصیادی در خوزستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا از  خوزستان، سرپرست دفترتوسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در حاشیه نشست هماهنگی و برنامه ریزی جهت ساماندهی وضعیت بنادر خوزستان از لایروبی ۶ بندر صیادی خوزستان (آبادان، چوئبده، نهر قصر، سجافی، بندرامام خمینی(ره) و خورسمایلی) در سال جاری خبر داد و گفت: بنادر استان عمدتا به دلیل اینکه در رودخانه ها و خوریات واقع شده اند نرخ رسوب آن ها بسیار بالاست و این یکی از مشکلات جدی زیرساختی بنادر ماهیگیری استان است.

الیاس واحدی افزود: در راستای سفر معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و معاونین به استان ، دفترتوسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری موظف شد نسبت به احصا نیازها و مشکلات بنادر ماهیگیری استان خوزستان  اقدام کند.

وی ادامه داد: در جریان این سفر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری استان نیز در ۲ حوزه مجزا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بندر صیادی آبادان یکی از بنادر پررونق استان خوزستان است و در سال جاری در بندر صیادی آبادان 2 پروژه از جمله احداث اسکله برای شناورهای صیادی آبادان و دیگری ساخت تاسیسات و ابنیه پس کرانه بندر در دست پیگیری است و طی اجرای این دو پروژه امیدواریم نیازهای زیر ساختی شیلات این بندر تامین شود.

واحدی تصریح کرد: در بنادر خور ابوخضیر شادگان و بحرکان هندیجان نیز اقداماتی در دست اجرا است که در سال 1401 به اتمام می رسد و برای توسعه کار هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که در صورت تامین و تصویب اعتبار فاز تکمیلی این بنادر دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه  هم اکنون عملیات هیدروگرافی 6 بندر انجام شده و به مرور بعد از تامین اعتبار لایروبی صورت می گیرد اضافه کرد:این بنادر از نظر استقرار واحدهای مدیریت شیلاتی و روند واگذاری مدیریت آن ها به تشکل های صیادی بررسی شدند.

واحدی افزود: در راستای واگذاری بنادر ماهیگیری کارهایی که برای تشکل های صیادی تعریف شده است در واقع اقداماتی بوده که عمدتا به پیشبرد سیاست های سازمان شیلات کمک کرده است و در حجم وسیع هزینه های جاری سازمان در بنادر (نیروی انسانی، آب و برق و خدمات) کاهش پیدا کرده و باری از روی دوش سازمان برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه نکته حائز اهمیت و اصلی بحث تعمیر و نگهداری بنادر است ادامه داد: این مهم فاقد ردیف بودجه است و سازمان شیلات ایران نمی تواند برای این موضوع بودجه تامین کند و لازم است هزینه تعمیر و نگهداری بنادر در دستور کار مدیران بهره بردار که از تشکل های صیادی هستند قرار بگیرد و برای تحقق این امر نیاز است جامعه صیادی پای کار بیایند و بخشی از هزینه های جاری بنادر را عهده دار شوند.

سرپرست دفترتوسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان کرد: سیاست سازمان شیلات در راستای سیاست کلی دولت مبنی بر این است که بنادر صیادی به گونه ای خوداتکا مدیریت شوند.

واحدی با بیان اینکه برای افزایش عمر بندر همکاری جامعه صیادی مورنیاز است و در صورتی که زیرساخت های بندر مستهلک شود محل فعالیت و کسب درامد جامعه صیادی از بین می رود توضیح داد: دولت سرمایه اساسی را صرف ایجاد زیرساخت ها کرده است و برای نگهداری و تعمیر این زیرساخت ها باید بهره برداران از مسیرتشکل ها کمک کنند و البته این موضوع نافی سرمایه گذاری کلان سازمان شیلات ایران و دولت در زمینه توسعه موج شکن ها، لایروبی، دستک های سنگی، تثبیت سواحل که عملیات اجرایی پرهزینه هستند نخواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: علاوه بر برنامه های مصوب یادشده سازمان براساس درخواست جامعه صیادی و شیلات استان مطالعه ۲ بندر خورسمایلی و خورسجافی به منظور ساماندهی محل پهلوگیری قایق های صیادی در دستور کار امسال سازمان شیلات است و بعد از تامین اعتبار عملیات اجرایی آغاز می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید